Hur gör man en bodelning som sambor?

Hej,

Jag har en fråga om sambolagen.

Sambo 1 och Sambo 2 köpte en bostadsrätt där Sambo 1 gick in med 425 tkr och Sambo 2 med 100 tkr.

Det finns inget skrivet samboavtal.

Ägandeskapadet av bostadsrätten är 50/50 enligt köpekontrakt, samt bolånen är 50/50 enligt skuldebrev till banken.

Sambo 1 och Sambo 2 ska nu separera då samboförhållandet har avslutats.

Sambo 1 har ett gåvobrev där fonder/aktier har mottagits till ett värde av 364 tkr år 2015, gåvobrevet reglerar att gåvan är enskild egendom.

(

1. 60 tkr av gåvan såldes av Sambo 1 år 2015 och användes av Sambo 1 som uppstart vid flytt till ny stad.

2. 231 tkr såldes i samband med köp av bostadsrätt och användes till köp av bostad.

3. 73 tkr finns kvar i en fond

)

Inför köp av bostadsrätt mottog Sambo 1 ytterligare 200 tkr.

Det finns varken gåvobrev eller skuldebrev för dessa 200 tkr.

Hur görs en juridisk korrekt bodelning?

Finns det några stöd för att en del av samboegendomen är sambo 1s enkilda egendom, eller har den enskilda egendomen gått förlorad? Betraktas samboegendomen (bostadsrätten) som gemensam tillgång i sin helhet. Dvs, vid bodelning: (gemensamma tillgångar - gemensamma skulder) / 2.

Tacksam för svar på hur en bodelning mellan sambo 1 och sambo 2 skulle se ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambors bodelning finner man i Sambolagen (SamboL),

I en bodelning för sambos ingår bara den gemensamma bostaden och bohag om det var köpt för gemensamt bruk (3+4 §§ SamboL). Sambo 1s aktier ingår alltså inte i bodelningen. När bodelningen görs läggs alla tillgångar som en sambo äger och som ska delas, ihop. Från detta dras sedan denna sambons skulder. Samma sak görs med den andra sambon. Det som är kvar efter skulderna läggs samman och delas lika.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare