Hur gör man egendom till enskild?

Jag är gift, och vi har 3 barn. Min man hade 5 barn innan vi gifte oss. Om min man dör före mig ska särkullbarnen få ut sitt arv. Kan jag ha någon enskild egendom som särkullbarnen inte ärver? T.ex. ett arv från min mamma, som hon inte vill ska tillfalla särkullbarnen? Är det viktigt att hon skriver något om det? Eller kan jag och min man skriva något så att hennes vilja beaktas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giftorättsgods och enskild egendom

Bodelning betyder att man delar upp den gemensamma egendom man äger, och det vanligaste är att man delar hälften var. Bodelning genomförs generellt då en av makarna avlider, eller vid en skilsmässa. Sådan egendom som delas upp, kallas för giftorättsgods.

Precis som du säger behöver inte all egendom vara giftorättsgods, utan en del av egendomen kan istället vara så kallad enskild egendom. Enskild egendom ska inte ingå i en bodelning, eftersom den bara tillhör dig i det här fallet. Din man, eller hans barn, har inte rätt att ta del av sådan egendom mot din vilja. Regler om detta finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Äktenskapsförord

Det finns två sätt att göra egendomen enskild. Det första sättet är att du och din man avtalar om detta i ett äktenskapsförord, att viss egendom ska vara enskild (7 kap. 2 § och 7 kap. 3 §). Man kan upprätta äktenskapsförord inte bara innan man gifter sig, men också under äktenskapet. Detta är det vanligaste sättet att göra egendom till enskild.

Om du önskar hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord, kan jag rekommendera att du vänder dig till Lawlines juristbyrå. Det kan vara en god idé att ta hjälp av en jurist när man ska skriva äktenskapsförord, testamente eller liknande. Sådana dokument kommer att spela väldigt stor roll i framtiden, och skulle de vara felaktigt utformade eller på något sätt otydliga, kan det få tråkiga konsekvenser som är svåra att ordna upp där och då.

Ett annat tips är att du kan använda dig av Lawlines avtalstjänst, där du kan välja att enkelt upprätta ett äktenskapsförord genom att fylla i alla uppgifter som efterfrågas.

Tänk på att ett färdigt äktenskapsförord måste registreras hos Skatteverket för att det ska vara giltigt.

Villkor i gåva/testamente

Det andra sättet är att en utomstående person, i det här fallet din mamma, påverkar att arvet eller gåvan ska vara din enskilda egendom. Din mamma kan i sitt testamente, gåvoavtal eller liknande sätta som villkor att det som tillfaller dig ska vara din enskilda egendom (7 kap. 2 §).

Sammanfattning

Det som är din enskilda egendom kommer alltså inte att ingå i en bodelning om du och din man skiljer er eller om någon av er avlider. Den enskilda egendomen stannar på din sida och era tre barn är de som primärt kommer att ärva denna egendom, om du inte testamenterar bort den till någon annan.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något mer du funderar över är du välkommen att kommentera här nedan, eller ställa en ny fråga, så besvarar jag den så fort jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare