Hur gör jag så min sambo ärver mig utan att vi gifter oss?

Hej! Jag och min sambo (vi är två killar) är nu båda pensionärer och skulle vilja ärva varandra. Vad vi har förstått kan man inte längre ingå partnerskap, men vi vill inte heller gifta oss. Det känns "för stort" och vi lever "bara" ihop som vänner (men vi har bott ihop i snart 30 år och de första åren var relationen mer intim).

Så, vad kan vi göra om vi inte vill gifta oss? Är det att skriva testamente som återstår eller finns det något annat alternativ? Om inte, var får vi tag i ett testamente?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring arv och testamente finns i Ärvdabalken (ÄB).

I den situation som du ovan beskriver så skulle jag varmt rekommendera er att skriva varsitt testamente där ni anger varandra som testamentstagare (den som ärver). I testamentet kan ni då reglera om ni vill att den andre ska ärva allt eller en viss del.

Om någon av er har barn:

Om någon av er har barn så är det dock viktigt att veta om att ni inte kan testamentera bort barnets laglott, vilket motsvarar hälften av barnets arvslott (7:1 ÄB). Arvslotten är allt det som barnet skulle ha ärvt om testamentet inte hade inkräktat på barnets arvsrätt. Vilket innebär 100% av den avlidne förälderns tillgångar om denne är ogift. Däremot så kan en efterlevande sambo kräva att en bodelning genomförs innan arvskifte görs (8§ SamboL). Vilket skulle innebära att erat gemensamma boende och bohag skulle delas upp enligt sambolagen (om ni inte har skrivit ett samboavtal), innan ett arvskifte skulle kunna ske.

Om ingen av er har barn:

Om ingen av er har barn är ni dock helt fria att testamentera bort era tillgångar till vem ni vill. Så då kan ni välja att ge allt till varandra. Tänk då på att ange eventuella villkor i testamentet, så som att det ska vara enskild egendom för den efterlevande om det är det ni vill.

Ett testamente upprättar ni enklast med hjälp av en jurist, då det finns många formaliakrav och det är viktigt att det upprättas korrekt enligt reglerna.

Hur man upprättar ett testamente:

Kortfattat så är reglerna kring ett upprättande av testamente att det ska vara skriftligt och att det ska finnas två vittnen till det (10:1 ÄB). Samt att vittnena bör intyga sin boendeort, yrke och tid för bevittnandet, samt andra omständigheter kring det som kan vara relevant (10:2 ÄB).

Om ni vill läsa mer om reglerna kring testamente så hittar ni reglerna kring upprättande av testamente, tolkning av det, testamentstagarens rätt i vissa fall, testamentets ogiltighet och delgivning samt klander av testamente i kapitel 9-14 ärvdabalken. I kapitel 15 finns sedan reglerna kring hur man kan förlora sin rätt att få ärva enligt testamentet, till exempel om man dödar den som man ska ärva enligt testamentet (15:1 ÄB) eller om man genom tvång fått den andre att upprätta testamentet (15:2 ÄB).

Mina tips till er:

-Upprätta varsitt testamente där ni anger varandra som testamentstagare

-Ta hjälp av en jurist alternativt en advokat för att upprätta testamentena så att allt blir helt korrekt. Om ni vill boka tid hos en av våra jurister så kan ni boka en tid här.

-Om ni inte har möjlighet att anlita en jurist eller advokat så kan ni upprätta det själva, men läs på noga i ärvdabalken kring reglerna och se till så att all formalia uppfylls

-Även eran bank kan i vissa fall ha bra priser för att hjälpa till med sådant

-Om det uppstår fler frågor kring detta efter mitt svar så kan ni ställa en ny gratisfråga här eller ringa oss för gratis juridisk rådgivning, telefonnumret hittar ni här.

Hoppas att ni fick svar på eran fråga, jag önskar er varmt lycka till!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare