Hur gör jag så min fru får ärva mina tillgångar?

Äktenskapsförord. Kan man skriva ett papper så att alla pengar och inventarier går till min nuvarande fru om jag skulle gå bort? Bäst att nämna att min exfru och jag hade inget bodelningsavtal (skildes 2011). Huset jag bor i ägs till hälften av min exfru, jag har även ett barn med min exfru (har halv vårdnad men inte sett honom sen 2011). Jag kan inte nå min exfru men sist vi kommunicerade befann hon sig enligt uppgift i Ryssland.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din fru kan ärva dina tillgångar om du går bort.

Om du går bort ärver i första hand din son dina tillgångar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Det här gäller om inte din son väljer att avstå från sin arvslott (3 kap. 1 § ärvdabalken). Att du inte har träffat din son sedan 2011 ändrar inte detta.

För att din fru ska ärva så mycket som möjligt borde du skriva ett testamente (9 kap. 1 § ärvdabalken). Ett testamente ska upprättas skriftligen och det ska finnas två vittnen som ser dig skriva under testamentet (10 kap. 1 § ärvdabalken). Din son har dock alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av hans arvslott (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster!

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare