FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/01/2019

Hur gör jag så att mina eventuella ärvda pengar inte ingår i bodelningen?

Jag är gift och vi har enbart särkullsbarn. Mina föräldrar lever men kommer att lämna en ansenlig summa pengar när de dör. När jag får tillgång till de pengarna, kan jag då med en gång ge de vidare till mina barn eller måste det in i min och min makes gemensamma bo/konto?

Lawline svarar

Hejsan!

Nej, det går inte att ge det vidare direkt till dina barn i syfte att det inte ska bli din makes rätt på det vis du föreslår. Du kan däremot be dina föräldrar skriva ett testamente där det stadgas att det du ärver är enskild egendom. Det är viktigt att ordalydelsen är "enskild egendom" för att det ska vara gällande. Det får som effekt att de pengarna inte blir pengar som du och din make delar på vid en eventuell bodelning, äktenskapsbalken 7kap 2§. Testamentet ska ha två stycken vittnen och underskrift från testator/testatorer samt vittnena. På detta vis kan du med rättslig verkan undvika att dessa pengar ingår i bodelningen.

Läs mer om testamente genom att klicka här.
Mallar för testamenten finns här.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare