Överlåtelse av bostadsrätt, hur ska jag göra?

Hej

Kan jag överlåta hela bostadsrätten till min 20-åriga son?

Isf hur gör jag/vi?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ge bort bostadsrätten som gåva

Jag uppfattar det som att du vill ge bort hela bostadsrätten som gåva till din son. Det som du i sådana fall bör göra är att upprätta ett gåvobrev. Följande krav gäller för att gåvobrevet ska vara giltigt:

- Det ska vara skriftligt.

- Det ska framgå vilken lägenhet som gåvan avser (gärna så tydligt som möjligt med angivelse av t.ex. adress och lägenhetsnummer).

- Båda parter ska skriva under avtalet, d.v.s. både du och din son (6 kap. 4 § bostadsrättslagen).

Vidare är det viktigt att det tydligt framgår att det är just en gåva. Om du vill ha hjälp med att upprätta ett gåvobrev så kan du få det via Lawlines avtalstjänst som du hittar under fliken "Avtal".

Din son behöver även ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen och bli antagen som medlem för att gåvan ska bli giltig (se 6 kap. 5 § bostadsrättslagen).

Att sälja bostadsrätten

Om det skulle vara så att du menar att du istället vill sälja bostadsrätten till din son så gäller i stort sett samma krav som för gåvobrevet. Dessutom ska du i köpeavtalet ange bostadsrättens pris.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare