Vad gör jag när begrepp inte definieras i lagtexten?

Hej,

Hur går man till väga om man inte kan få en tydlig förklaring av vad vissa begrepp innebär när man läser lagen? Kan man kolla i andra källor eller förväntas man kunna förstå vad som menas när man läser i själva lagtexten?? Tänker att det borde finnas nåt mer ställe eller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ett begrepp inte definieras i lagtexten vänder man sig till lagens förarbeten. Finner man inte någon definition där heller vänder man sig till praxis, vilket är avgöranden från i första hand de högsta instanserna Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen. Slutligen kan man söka ledning i doktrin. Doktrin är avhandlingar och annan litteratur som är skriven av till exempel professorer som är specialister inom området.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare