Hur gör jag för att skriva äktenskapsförord och testamente?

Är gift. Inga gemensamma barn. Äger en bostadsrätt som jag köpte innan vi gifte oss. Ägde den innan vi träffades. Vill att enbart min dotter ska ärva bostadsrätten. Hur går jag till väga? Hur skriver jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid äktenskap blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

När man ingår äktenskap blir ens egendom som huvudregel gemensam egendom, om det inte rör sig om ex. gåvor, arv eller egendom från testamente som man har fått med villkor att egendomen ska vara personens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB). I dagsläget tolkar jag det därför som att bostadsrätten utgör er gemensamma egendom (så kallat giftorättsgods), vilket innebär att den kommer att ingå vid en ev. bodelning, vilket gör det svårare för din dotter att kunna ärva bostadsrätten ensam (10 kap. 1 § ÄktB).

För att bostadsrätten inte ska anses vara giftorättsgods och för att hålla bostadsrätten utanför en ev. bodelning är min rekommendation att skriva ett äktenskapsförord. Genom ett äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som tillhör den ena maken ska vara dennes enskilda egendom. Det du egentligen behöver skriva är just att bostadsrätten ska vara din enskilda egendom.

För att göra detta ska du tänka på att äktenskapsförordet:
- ska vara skriftligt
- ska vara undertecknat av dig och din make
- ska registreras hos skatteverket
Tänk på att äktenskapsförordet blir gällande direkt om det ges in till skatteverket inom en månad efter äktenskapet, annars gäller äktenskapsförordet från den dag då det ges in till skatteverket (7 kap. 3 § FB).

För att försäkra dig om att enbart din dotter ska ärva bostadsrätten kan du skriva ett testamente om detta. Även här gäller vissa formkrav enligt 10 kap. 1 § Ärvdabalken för att testamentet ska vara giltigt:
- Testamentet ska vara skriftligt
- Två personer samtidigt ska bevittna det skriftliga testamentet
- Vittnena ska båda skriva under att de har bevittnat handlingen
- Du som testator ska skriva under testamentet
- Din underskrift ska bevittnas av dina två vittnen

Vidare beskrivning av upprättandet av testamentet hittar du i 10 kapitlet Ärvdabalken. Du är även välkommen att vända dig till oss på Lawline för hjälp att upprätta ditt testamente i enlighet med formkraven eller för att få vidare hjälp med äktenskapsförordet!

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare