Hur gör jag för att mitt styvsyskon inte ska ärva?

44 åring undrar:

Min far flyttade till sitt hemland (Brasilien) när jag var 11 år. Min mamma, hennes svenska man, deras gemensamma två döttrarna o jag fortsatt att bo tillsammans i Sverige, det gör vi fortfarande. Min styvpappa har alltid varit en förebild för mig i hela mitt liv.

Min biologisk far gifte om sig med en kvinna som har två barn.

Det yngsta av hennes barn var ca sex år då.

Min far adopterade det yngsta barnet, dennes pappa var död då. Det barnet som idag är ca 30 år, alltså min styvbror som jag inte känner eller har haft någon kontakt med.

Min fråga:

1. Ärver min styvbror mig om jag dör före honom? Jag vill att mina systrar från min mammas andra äktenskap ärver mig, eftersom vi har alltid varit nära varandra i våt och torrt. Själv har jag inga barn.

2. Min styvpappa vill adoptera mig i hopp om att det blir lättare att arvet blir mellan oss systrarna, ej styvbrodern som är en främling för mig.

3. Går det att göra något av rent juridiskt för att hindra honom att ärva mig? Jag har fått mycket ekonomiskt hjälp från min styvpappa o min mamma, jag kommer att få större värdefulla arv av dem i snar framtid.

Tacksamt för ett svar!

Mvh

TLF

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Vad lagen säger

I första hand ärver barn (2:1 ärvdabalk), eftersom du inte har några barn så ärver dina föräldrar hälften var om du skulle gå bort (2:2 ärvdabalk). Är någon av föräldrarna död delar arvlåtarens syskon på den halvan (2:2 ärvdabalk). Det är i detta fall som din styvbror skulle kunna bli din arvinge.

Testamente

Om du inte vill att det ska bli som lagen säger så kan du skriva ett testamente. Eftersom du inte har några barn så är du fri att testamentera till vem du vill (9:1 ärvdabalk). Då kan du välja att bara dina systrar ska ärva dig. Observera att ett giltigt testamente måste uppfylla vissa formkrav (10:1 ärvdabalk), det ska vara skriftligt och bevittnat av två vittnen som inte är förmånstagare.

Adoption

För att få adoptera en vuxen person ska det finnas särskilda skäl (4:4 föräldrabalk). Särskild vikt läggs vid om den som vill adoptera har uppfostrat den som vill adopteras, och om adoptionen kan ses som en bekräftelse på en redan existerande förälder-barn-relation. Det låter på dig som att du har en stark relation till din styvfar och att han var en del av ditt liv under uppväxten, detta är skäl som talar för att en adoption skulle gå igenom. Din biologiska far behöver inte samtycka för att en adoption ska gå igenom, och skulle ni genomföra en adoption kommer din styvfar att vara din far juridiskt sätt, vilket innebär att det är ni som har arvsrätt till varandra.

Sammanfattning

Under vissa omständigheter skulle din styvbror kunna komma att ärva dig, men du kan själv ändra detta. Om det viktiga för dig är att se till att dina systrar ärver dig och att din styvbror inte gör det så är det enklaste sättet att skriva ett testamente, en adoption är en mer omfattande process som tar längre tid.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare