Hur gör jag för att begära ut ersättning för personskada i trafik?

Jag var med om en trafikolycka för en vecka sedan. En lastbil med släp skulle korsa motorvägen som jag körde på, föraren hade stopplikt men körde ändå ut på vägen vilket ledde till att jag körde in i släpet. Jag kom undan med småskador och två frakturer i handleden som kanske måste opereras och jag kommer ha gips i 3 månader. Vad är det jag ska göra för att kräva skadestånd? Polisen är inblandad men har fortfarande inte pratat med de.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör om du har rätt till ersättning till följd av trafikskada och hur du isåfall kan kräva ut det.

Utgångspunkten: eftersom att dina skador uppstått på grund av ett motordrivet fordon i trafik, har du rätt till trafikskadeersättning (1 § Trafikskadelagen (TSL)). Trafikskadeersättningen utgår från trafikförsäkring - antingen från det fordon du befann dig i vid olyckan eller fordonet som du kolliderade med.

Trafikskadeersättning täcker kostnader för sjukvård, däribland kostnaderna för småskadorna, frakturerna och den eventuella operationen. Vidare täcker ersättningen inkomstförlust om det skulle vara aktuellt. Det omfattar även ersättning för psykiskt lidande.

Hur kräver du ut din ersättning?

För att få ersättning, kontaktar du först försäkringsbolaget som tillhandahöll trafikförsäkringen för det fordon du färdades i vid olyckan och förklarar dina besvär Skulle det vara så att försäkringsbolaget säger att det är trafikförsäkringen för det andra fordonet som ska stå kostnaderna, får du kontakta dem istället. Information om vilket försäkringsbolag det andra fordonet var försäkrat hos finns i polisanmälan.

Krya på dig.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare