FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/05/2019

Hur gör jag för att ändra vårdnad, boende eller umgänge?

Min ex-man och jag har gemensam vårdnad 50-50%. Problemet är att när han har barnen på helgen så är barnen på helgfritids och passas av barnvakt pga att han måste jobba. Mitt förslag är att barnen borde bo hos mig och hos honom bara varannan helg så barnen så vara med en förälder istället för främlingar. Hur kan jag gå till väga för att få mer vårdnad? Till saken hör att han inte kommunicerar med mig längre. Vår kommunikation fungerade väldigt bra under lång tid tills hans nya fru dök upp. Hon åker hemifrån när han åker och jobbar och barnvakten tar över. Jag vill bara att barnen ska ha det bra och känna sig trygga med vuxna som dom känner. Jag har försökt kalla honom till ett samarbetsmöte men han svarar inte. Jag har vid upprepade tillfällen skrivit till honom att jag gärna ställer upp och tar barnen om han måste jobba istället för att dom ska vara på helgfritids/barnvakt. Men har svarar inte. Hur ska jag gå till väga? Tacksam för vägledning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I lagen görs skillnad på vårdnad, boende och umgänge. Vårdnad är vem som har rätten att ta beslut om livsavgörande beslut för barnen. Som jag förstår din fråga har ni gemensam vårdnad, varför du inte kan få "mer vårdnad". Däremot går det att begära enskild vårdnad eller en ändring i boende och/eller umgänge.

Om ni inte kan komma överens om var barnen ska bo eller när de ska vara hos dig och hos pappan är ett bra alternativ att vända sig till familjerätten för samarbetssamtal. Som jag förstår det har du redan försökt det utan framgång. Då återstår det i förlängningen att du vänder dig till domstol för att få till en ändring i vårdnad, boende eller umgänge.

Min rekommendation är att du vänder dig till en jurist som kan titta på ditt ärende. En jurist på Lawlines juristbyrå kan hjälpa dig vidare. Juristen kan efter att ha tittat på ditt ärende upprätta ett förslag till ändring i vårdnad, boende eller umgänge som tillsänds barnens pappa. Kanske kan ni komma överens redan i det skedet. Om ni inte kan komma överens blir nästa steg att stämma honom, så domstolen får bestämma. Givetvis kan juristen företräda dig även i domstol. Ofta går det att använda rättsskyddet i din hemförsäkring vilket gör att det inte blir lika kostsamt.

Om du är intresserad av att boka tid med en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för kostnadsförslag.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare