Hur gifter man sig i Sverige?

Om man gifter sig på islamskt vis i Sverige via en iman hur fungerar det ?

Och när man gör de skickas de då in till skatteverket ?

Om man är svensk medborgare och gifter sig med någon på muslimskt vis får då den andra uppehålls tillstånd i Sverige ?

Eller måste man gifta sig på svenskt vis i en kyrka ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur gifter man sig i Sverige?

Innan man kan gifta sig i Sverige måste man skicka in en ansökan om hindersprövning till Skatteverket. Genom denna hindersprövning kontrollerar man om någon av er är under 18 år, är nära släkt eller redan gifta. Efter hindersprövningen får ni hem ett intyg om hindersprövning och ett vigselintyg som gäller i fyra månader, om ni inte gift er inom fyra månader måste ni ansöka om en ny hindersprövning.

När ni fått intyget om hindersprövning och vigselintyget ska dessa lämnas till vigselförrättaren. En vigselförrättare är en person som är behörig att förrätta juridisk giltiga äktenskap. De kan antingen vara borgerliga, d.v.s vigselförrättare utsedda av Länsstyrelsen, eller religiösa, d.v.s. vigselförrättare inom ett trossamfund. Det finns i Sverige flera muslimska trossamfund med imamer som är behöriga vigselförrättare. Efter vigseln får ni ett vigselbevis av vigselförrättaren som ett minne av vigseln. Vigselförrättaren fyller också i vigselintyget och skickar tillbaka det till Skatteverket som registrerar vigseln i folkbokföringen.

Får man uppehållstillstånd om man gifter sig med en svensk medborgare?

Man får inte automatiskt uppehållstillstånd genom att gifta sig med en svensk medborgare, din maka/make måste ansöka om detta, men att vara gift med en svensk medborgare kan underlätta att få uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 § punkt 1 Utlänningslagen. Enligt denna bestämmelse ska uppehållstillstånd ges till en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige. Det spelar ingen roll om ni gift er på muslimskt eller kristet sätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare