Hur ger vi vår dotter en bostad utan att den blir samboegendom?

Hej

Jag fick hjälp av er att skriva ett samboavtal för några år sedan mellan E och T. Det var vår E där hennes kille T flyttade in I Erikas lägenhet. Vi köpte lägenheten till E, vi stod för 90% och E 10%, Skandiabanken som långivare. Vi har därefter helt skrivit över lägenheten till E men står fortfarande med i låneansökan eftersom E pluggat. Hon blir nu klar strax efter årsskiftet. Hon har varit på flera jobb intervjuer. När hon får ett arbete är det tänkt att hon tar ett eget lån på lägenheten utan oss. När vi köpte lägenheten betalade jag och min fru 1.000.000:- i kontantinsats. Vi har ett lån på 1,5 miljoner. Tanken är att E får ta ett nytt lån som ersätter det befintliga.

Hur gör man då med T? Det är det vi undrar över. Vi vill ju inte att han, i detta skede då de inte är gifta, ska ta del av fastighetens värde och vår kontantinsats. Räcker det samboavtalet vi skrivit?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Huruvida ni behöver upprätta någon ny rättshandling beror på vad som står i det befintliga samboavtalet. Står det att paret avtalar bort sambolagen exempelvis, behöver ni inte skriva en ny rättshandling. Om det står att andelen som hon ägde då inte ska vara samboegendom gäller inte det samma automatiskt för den nya andelen hon kommer att förvärva. I så fall bör ni upprätta en ny rättshandling. Ni kan i så fall antingen be E & T upprätta ett nytt samboavtal, eller så kan ni skriva ett gåvobrev till E med föreskrift om att gåvan ska vara enskild egendom (4 § Sambolag). Enskild egendom undantas från en framtida sambodelning.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare