FrågaAVTALSRÄTTGåva24/06/2023

Hur ger jag ett av mina barn 25 % av min bostadsrätt?

Jag har tre barn men vill ge ett av dem 25% av min bostadsrätt! Hur går detta till! Kostar detta ngt för någon av oss eller det bara en transaktion?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur du överlåter en andel av din bostadsrätt till ett av dina barn. Det är följande som gäller.

Överlåtelsehandling

Det första steget är att upprätta en överlåtelsehandling mellan dig som förälder och barnet. Handlingen ska vara skriftlig och innehålla uppgifter om vilken lägenhet överlåtelsen gäller, till exempel adress och lägenhetsnummer samt vilka parterna är och deras underskrifter. Även andelens storlek, 25 %, ska anges. Det måste även framgå av överlåtelsehandlingen att det rör sig om en gåva, det vill säga att barnet inte kommer att betala något för att få bostadsrätten. Denna överlåtelsehandling kallas då för ett gåvobrev.

Medlemskap i bostadsrättsföreningen

Det andra steget är att barnet som förvärvar bostadsrätten ansöker om medlemskap hos bostadsrättsföreningen. För att gåvan ska bli giltig krävs att barnet blir godkänd som medlem i föreningen.

Vid ett andelsförvärv, det vill säga som i denna situation där barnet enbart fått en andel i bostadsrätten, har föreningen rätt att neka medlemskap i vissa fall.  Det gäller om barnet inte bor, eller avser att bo varaktigt tillsammans med föräldrarna i den aktuella lägenheten. Ett barn som däremot bor med sina föräldrar och ska fortsätta göra det i den aktuella lägenheten, kan endast nekas medlemskap om barnet i övrigt inte uppfyller de särskilda krav på medlemskap som finns i föreningens stadgar.

Om barnet är under 18 år

Om barnet är under 18 år finns ytterligare två krav som måste beaktas.

Dels måste samtycke från överförmyndare inhämtas och lämnas till föreningen tillsammans med överlåtelsehandlingen i samband med ansökan om medlemskap. Överförmyndaren utses av kommunfullmäktige och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Vissa kommuner har  istället en överförmyndarnämnd som utför samma uppgifter. Jag rekommenderar dig att kontakta din kommun för mer information om hur det fungerar där du bor.

När ett barn är under 18 år är det föräldrarna som sköter förvaltningen av barnets tillgångar. När en förälder ger bort en bostadsrätt i gåva till sitt eget barn innebär det alltså att föräldern juridiskt sett både ger och tar emot gåvan. Det andra kravet är därför att man ansöker om en god man som kan tillvarata barnets ekonomiska  intressen. Ansökan om en god man görs hos överförmyndaren.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis gäller alltså följande för att du ska kunna ge en del av din bostadsrätt till ditt barn. Du behöver upprätta ett gåvobrev och skicka in en ansökan om medlemskap för barnet till bostadsrättsföreningen. Om ditt barn är under 18 år så behövs samtycke från överförmyndaren / överförmyndarnämnden samt ansökan om god man som tar emot gåvan för barnets räkning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare