FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2019

Hur ger jag en förälder utan vårdnad insyn i vårdnaden?

Jag har ensam vårdnad om min dotter nu vill hennes pappa få insyn i vården. Finns det något intyg jag kan skaffa för att han ska kunna få rätt till insyn i vården?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan som ensam vårdnadshavare utfärda en fullmakt för den föräldern som inte har vårdnaden så att den föräldern får samma tillgång till information och insyn som en vårdnadshavare när det gäller skola, vård osv.

Vill du få hjälp med att utforma en fullmakt kan du ta kontakt med en någon av våra jurister, antingen via hemsidan https://lawline.se/boka eller via telefon 08-533 300 04.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare