FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/08/2016

Hur gåvor hanteras vid sambo-bodelning

Om jag ger min son en present som är sambo?

Vem äger presenten vid ev upphört samboförhållande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag tolkar din fråga så undrar du om en present som du ger din son kan komma att räknas med i eventuell framtida bodelning mellan honom och hans sambo.

Svaret på din fråga varierar beroende på vad det är för gåva du vill ge din son. I en sambo-bodelning så ingår vad man kallar för samboegendom. Med samboegendom avses sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. Detta betyder att saker som paret har fått/skaffat till sitt hem tillsammans ingår i bodelningen, däremot inte personliga tillhörigheter, såsom kläder och smycken, som används uteslutande för den ena sambons bruk (3 och 6 §§ SambL). I samboegendom ingår inte något som den ena sambon fått i gåva av annan än den andra sambon, med förbehåll om att det ska vara dennes enskilda (4 § 1p SambL). Till det gemensamma bohaget räknas inte heller föremål som används huvudsakligen för fritidsändamål (7 § SambL).

Om du t.ex. ger din son en armbandsklocka så kommer den antagligen inte kunna räknas med i bodelningen. Är det däremot t.ex. en säng, tv eller annat föremål som din son och hans sambo kommer använda tillsammans i hemmet så kan bedömningen bli annorlunda.

För att vara helt säker på att gåvan du ger din son, särskilt om det är en värdefull gåva, verkligen enbart blir hans vid eventuell framtida bodelning mellan honom och hans sambo, så kan du skriva ett gåvobrev. I gåvobrevet kan du då ange att gåvan ska vara din sons enskilda egendom. Här på Lawline så erbjuds en avtalstjänst som gör det möjligt för dig att skräddarsy ett eget gåvobrev som passar för just din specifika situation, det görs enkelt via nätet och du kan läsa mer om det här.

Hoppas det gav svar på din fråga, om inte så tveka inte med att återkomma med en ny fråga.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare