FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/10/2016

Hur går skuldtäckningen till vid en bodelning mellan sambor?

Hej.

Jag och min sambo ska separera. Vi äger 50% var av ett radhus. När vi köpte det la hon in kontantinsats på 160 000:- , dock tog vi ett lån på 50 000:- för att det inte skulle vara helt tomt på kontot. Jag tänker då att man kan anse att hon la in 110 000? Hur som helst så vill hon att jag bara ska skriva över lånen på henne utan att få någonting. Vi köpte radhuset för 1 600 000:-. Vi värderade det för ett år sedan till 1 850 000:-. Vi har lån på 1 566 000 tack vare att vi har lånat upp på huset för att göra badrummet. Vi har dock inte gjort badrummet ännu utan har ca 190 000:- sitter på huskontot. Hur gör jag? Ska jag be om en värdering och sedan dra av det vi gav för huset plus hennes kontantinsats och sedan dela på eventuell vinst? Och därmed får hon behålla pengarna på huskontot? Vad har jag för rättigheter? Hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såväl du som din sambo har rätt att göra gällande de rättigheter som följer av sambolagen. Sambolagen är enkel i den här frågan; all samboegendom ska efter avdrag för skulder med särskild förmånsrätt (säkerhet) i samboegendomen läggas ihop och sedan delas på två. Se 13-14§§ i sambolagen https://lagen.nu/2003:376#R4. Det spelar alltså ingen roll vad vardera sambo lagt in som kontantinsats. Samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, sambolagen 3§ https://lagen.nu/2003:376#R3.

Radhusets värde är 1 850 000 kr. Av det värdet ska ni dra av de skulder som är behäftade med säkerhet i radhuset, vilket jag förstår ligger på 1 566 000. Då återstår alltså 284 000 kr att dela på efter att skulderna är täckta. Det blir 142 000 kr var. Från den här summan får ni endast dra av era andra skulder om ni inte har täckning för dem i era bankmedel eller annan egendom som inte utgör samboegendom.

Såhär ska ni göra med all samboegendom, dvs även med bohaget. Läs gärna ovanstående paragrafer.

Om ni inte kommer överens om vem som ska bo kvar får ni sälja radhuset. Om någon av er vill bo kvar får den som bor kvar lösa ut den andre med 142 000 kr. Ni kan också lösa situationen så att skulder till ett belopp om 142 000 kr överskrivs. Ni får med andra ord genom avtal komma överens om hur ni vill göra. Det viktiga är att var och en får ut så stor del som den har rätt till enligt sambolagen (uträkningen i frågans tredje stycke).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare