Hur går man tillväga vid ett arvsavstående eller en arvsavsägelse?

Kan jag som arvsberättigad avstå hela arvslotten till förmån för annan person? OM - hur gå till väga?

Lawline svarar

Jag tolkar din fråga som att du vill avstå din arvslott. Du kan avstå din arvslott innan och efter arvlåtarens död.

Skillnad mellan arvsavsägelse och arvsavstående

Arvsavsägelse: Du kan avtala bort din rätt till framtida arv genom en arvsavsägelse. Detta görs alltså innan arvlåtarens död. Arvsavsägelsen görs skriftligen med arvlåtaren och sker genom godkännande av testamentet i enlighet med 17 kap 2 § Ärvdabalken. I ett sådant fall har inte du längre rätt till ditt arv. Att tänka på är dock att en sådan avsägelse av detta slag även gäller mot arvingens avkomlingar, om inget annat framgår av avtalet. Ex: Om du är arvsberättigad pga. Att du är bröstarvinge till arvlåtaren och du avsäger dig ditt arv, avsäger du också arvsrätten för dina avkomlingar. Dina barn kan i det fallet inte heller ärva efter arvlåtaren. (Se 17 kap 2 § 3 st ÄB)

Också viktigt att poängtera i frågan är att du som avstår din arvslott inte kan bestämma vem som ska träda in i ditt ställe. Du kan alltså inte bestämma vem arvet ska tillfalla, utan detta bestäms av den legala arvsordningen. Ex. om du avsäger dig din arvslott, fördelas arvet såsom om du skulle avlidit innan arvlåtaren. Om ni ex. är tre syskon och du avsäger dig arvet, fördelas din arvslott istället mellan dina syskon.

Arvsavstående: Ett arvsstående innebär istället att du avstår från arvet efter arvlåtarens död. Ett sådant arvsavstående görs i en bilaga i samband med bouppteckningen till Skatteverket. Det görs alltså en notering om detta i samband med bouppteckning. Mer om detta går att läsa här: https://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001783/46104.pdf

Sammanfattning

Väljer du att avstå frånarvet innan arvlåtarens död, gör du en arvsavsägelse. Detta görs med arvlåtaren genom ett godkännande av testamentet.

Väljer du att avstå från arvet efter arvlåtarens död, gör du ett arvsavstående. Detta görs i samband med bouppteckningen.

Hoppas att du fått svar på dina frågor!

Linnéa CarnrotRådgivare