Hur går man tillväga när ett företag inte godtar en reklamation?

Hej, jag köpte en ny dator där processor fläkten inte kunnat kyla tillräckligt och som följd har processorn fått skador som gör att datorn stängs ner. Jag har tagit tillbaka datorn men enligt dem kan de inte ersätta mig för skadan. Hur går jag tillväga härifrån? Komponenten som medföljde var otillräcklig och det har uppstått skador, har jag rätt att få ersättning i detta fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Såhär har jag uppfattat ditt ärende
Du, i egenskap av privatperson, har köpt en ny dator av ett företag. Senare under användning av datorn visade det sig att datorns fläkt inte fungerat som den ska vilket medfört andra skador på datorn och att datorn inte fungerar som förväntat. Företaget i fråga har inte varit villiga att ersätta dig för den trasiga datorn. Du undrar därmed hur du ska gå tillväga i ärendet och vilka rättigheter du har till kompensation.

Konsumentköplagen
När du som konsument köper en dator på exempelvis en butik för hemelektronik är Konsumentköplagen (1930:932) tillämplig eftersom du köper en lös sak i egenskap av privatperson av en näringsidkare (1 § KKöpL). Lagen är tvingande till din fördel vilket betyder att det inte går att avtala bort rättigheter enligt lagen som skulle vara till nackdel för dig (3 § KKöpL).

Fel i vara och reklamation
En vara kan anses vara felaktig på flera olika sätt. Exempelvis om den avviker från vad som följer av avtalet. Den är dessutom felaktig om den avviker från vad du som köpare med fog kan förutsätta (16 § KKöpL – här finns också andra exempel på vad som är fel i vara). Bedömningen av om produkten är felaktig görs med utgångspunkt i tidpunkten då du fick varan, om felet visar sig inom de första 6 månaderna anses felet ha funnits vid avlämnandet (20 § KKöpL). Med detta sagt kan du givetvis även efter dessa 6 månader påpeka ett fel, det är däremot upp till dig som konsument att visa att felet funnits där och inte bror på dig.

När ett fel upptäcks är det viktigt att reklamera felet till den du köpt varan av.
Enligt konsumentköplagen är du skyldig att reklamera ett fel inom skälig tid (23 § KKöpL).
Det innebär alltså att du bör reklamera så snart du kan efter att du upptäckt felet. En reklamation som sker inom två månader från det du upptäckt felet anses alltid vara inom skälig tid (23 § KKöpL). Du som konsument förlorar rätten att reklamera varan efter tre år (23 § tredje stycket KKöpL).

Påföljder vid fel i vara
Påföljderna av ett fel som ska åtgärdas kan vara olika. För att en sådan påföljd ska vara aktuell krävs att du enligt det ovan nämnda reklamerat felet till säljaren. Du som köpare kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köp (22 § KKöpL).

I första hand är avhjälpande eller omleverans de påföljder som är aktuella. Det innebär att säljaren kan åtgärda felet genom att laga de komponenter som gått sönder i din dator eller att en omleverans av en likvärdig dator sker. Även om du som köpare yrkar på en annan påföljd (prisavdrag eller hävning) har säljaren rätt att avhjälpa eller omleverera i första hand (27 § KKöpL).

Om avhjälpande eller omleverans inte kan ske alternativt att säljaren inte gör detta inom skälig tid på anmaning från dig som konsument kan prisavdrag eller hävning komma att bli aktuellt. Prisavdrag beräknas att motsvara värdeskillnaden på datorns värde i nyskick vid avlämnandet och den felaktiga datorns värde. I sista hand, om felet är av väsentlig betydelse, används påföljden hävning av köp (29 § KKöpL). Vid en bedömning av detta beaktar man om felet kunna åtgärdas med någon annan påföljd eller om en ersättning i form av prisavdrag skulle vara godtagbar.

Rekommendation och hjälp vidare
Av den information jag fått i din fråga är min bedömning att du kan få rätt till någon av de påföljder jag beskrivit ovan. Detta är dock förutsatt att du reklamerar inom skälig tid, att reklamationen sker inom 3 år sedan köpet och att felet funnits sedan avlämnandet. Vilken påföljd du kan komma att ha rätt till kan variera, troligen skulle avhjälpande eller omleverans vara möjligt.

Du beskriver att säljaren inte varit behjälplig och att denne inte vill ersätta dig.
Min rekommendation blir därför att du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) här. ARN är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag. Deras beslut utgörs av en rekommendation där företaget kan rådas att gå med på någon form av påföljd. Deras beslut är dock som nämnt en rekommendation vilken inte är juridiskt bindande för företaget. Min uppfattning är dock att många företag följer dessa rekommendationer ändå. Om ARN skulle rekommendera företaget att gå med på någon av de påföljder jag beskrivit men företaget ändå inte går med på detta går det att ta ärendet vidare till domstol.

Hoppas mitt svar på din fråga varit tillfredsställande och att dina funderingar klarnat. Om du undrar över något i mitt svar, något du vill veta mer om eller som var otydligt kan du kontakta mig på jakob.johansson@lawline.se

Vänligen,

Jakob JohanssonRådgivare