FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/07/2018

Hur går man tillväga med umgängessabotage?

Vi har skilt oss och har 6 gemensamma barn och gemensam vårdnad. Pappan ljuger och säger en massa saker som inte stämmer till barnen. Detta har resulterat i att vår son som är 4 år inte kommer till mig. Vad kan jag göra? Ju längre tiden går desto värre blir det. Han behöver sin mamma och har alltid varit väldigt mammig. Vi har växelvis boende för barnen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig hit med din extremt viktiga fråga?

Jag vill börja med att beklaga det fruktansvärda du och barnen just nu utsätt för. Du måste agera genast för att få stopp på detta. Många barn och föräldrar utsätts för umgängessabotage och det kan vara bland det värsta en förälder kan göra mot sitt barn. Ett barn som lär sig att hata sin förälder kommer att må dåligt under sin uppväxt. Det finns studier kring vad detta gör med barnen och att fylla barn med hat och att få barnet att avskärma sig från den andre föräldern har jämförts med en känsla av att mista en förälder som tagit sitt liv. Sunt förnuft säger att det förmodligen stämmer.

Din son vill vara hos dig och han kan inte prata för varför han inte skulle vilja det. Barnen ska vara hos dig varannan vecka om ni bestämt det. Du får absolut inte ta hänsyn till att de inte vill utan du måste fortsätta att ha dem hos dig i alla fall. Låter du barnen vara kvar hos fadern kommer du förlora dem. Den som säger annat har ingen aning om vad umgängessabotage handlar om.

Då det mestadels är pappor som drabbas av detta har pappamanualen publicerat information i ämnet, det kan hjälpa dig att förstå vad som sker bättre. (klicka på länken)

Du bör nu genast kontakta en jurist som kan tala för dig i domstol och därefter begära en samarbetsplan eller ensam vårdnad om fadern ska fortsätta att sabotera umgänget för er. Du måste tyvärr ge dig in i en strid för ditt barn som kommer verka fruktansvärd. Du ska då tänka på att följden av att inte göra det är värre.

Det finns väldigt mycket information om umgängessabotage att finna om du söker och jag ger dig tyngsta rådet att ta informationen på största allvar. Många föräldrar som inte gjort det har mist barnen för det blir inte bättre, det försvinner inte utan blir värre. Man räknar med att det kan ta många år att bygga upp detta hos barnet men det går inte vända när det tagit fäste och då är barnet så pass vuxet att familjerätten lyssnar på vad barnet vill, vilket blir att inte ens behöva träffa den förälder som sabotaget riktar sig mot. Föräldern får då många gånger inte ens kontakt med barnet längre.

Det saknas sanktioner för många handlingar inom familjerätten men på senare tid har vårdnaden lyfts över från den saboterande föräldern och barnet bor då hos den samarbetande föräldern. Även vite har utfärdats för den umgängessaboterande föräldern.

Sök hjälp genast då den förälder som bygger hat hos sitt barn och saboterar umgänget för den andre föräldern inte ska berättigas vårdnaden längre.

Jag hoppas innerligt att det kommer gå bra för dig.

Jennie NilssonRådgivare