Hur går man tillväga för att söka ensam vårdnad ?

Jag och min dotters pappa bor i helt olika kommuner ca. 40 mil emellan. Hennes pappa har där en ny familj. De träffas ca 2-3 veckor/år. Nu vill jag ansöka om egen vårdnad. Hur går jag tillväga? Det är väldigt krångligt med att hennes pappa ska skriva på om t.ex en skolutflykt och andra vardagliga saker, bl.a. Jag vill ha egen vårdnad då hans intresse för vår dotter är väldigt dåligt.

Mvh Ann Åberg

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Processen för att ansöka om ensam vårdnad kan se lite olika ut, och mycket beror på relationen som föräldrarna har med varandra. Det viktigaste i processen är dock att barnets bästa hela tiden står i fokus och är avgörande i besluten, 6:2a FB.

Avtal mellan föräldrarna på egen hand

Om ni som föräldrar är överens om att vårdnaden ska anförtros endast till dig kan ni upprätta ett skriftligt avtal om att du ska vara ensam vårdnadshavare. Avtalet måste godkännas av socialnämnden, 6:6 FB, Familjerätten i er hemkommun kan hjälpa er att upprätta ett sådant avtal.

Avtal mellan föräldrarna med hjälp av kommunen

Om ni inte kan komma överens på egen hand kan ni vända er till familjerätten i kommunen. De kan erbjuda hjälp för er att lösa konflikten och nå en samförståndslösning på problemet. Familjerätten erbjuder samarbetssamtal om båda föräldrarna samtycker till det och är villiga att delta. Samarbetssamtal är kostnadsfria och kan vara ett bra sätt att komma överens på.

Prövning i domstol

Om ni inte kan komma överens på egen hand eller med hjälp av familjerätten kan du ansöka om stämning i tingsrätten. Tingsrätten startar då ett mål och inledningsvis kan föräldrarna kallas till möten som kallas muntliga förberedelse där man får presentera sin bild av situationen och tingsrätten kommer att se om det finns möjlighet att nå en samförståndslösning. Om föräldrarna inte kan komma överens och nå en samförståndslösning kan tingsrätten slutligen komma att hålla huvudförhandling i målet och döma i vårdnadsfrågan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Vill du läsa mer om de olika alternativen hur man kan gå till väga kan du läsa mer på Sveriges domstolars hemsida som du hittar här.

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare