Hur går man till väga för att få en inneboende att flytta ut?

Hejsan! Jag har en tjejkompis som är inneboende utan skriftligt avtal, utan vi hade bara muntligt avtal om att hon skulle betala halv hyra varje månad. Hon har bott här sen i nov och bara fått betalt 1 av 5 i hyror.

Hon mår inte bra och vägrar ta emot hjälpen från psykiatri. Hon visa ingen respekt när man säger till henne. Så det gå över till mig och jag mår inte bra av det. Jag behöver få bort henne. Hur går jag till vägar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt, vilket är av betydelse för att kunna besvara din frågeställning. Bor du i en hyresrätt blir hyreslagen tillämplig,12 kap. JB medan om du bor i en bostadsrätt blir privatuthyrningslagen tillämplig. Däremot är många regleringar i dessa lagar gemensamma så lösningen på ditt problem bör bli densamma oavsett vilken lag som används.

Tillvägagångssätt för att få en inneboende att flytta ut

Du har alltid rätt att säga upp hyresavtalet med en inneboende utan att ha någon direkt anledning till grund för uppsägningen, eftersom en inneboende inte har besittningsrätt, d.v.s. kan inte kräva att få bo kvar på samma sätt som en "vanlig" hyresgäst, 12 kap. 45 § JB. Däremot har en inneboende generellt sätt alltid rätt till tre månaders uppsägningstid då det är du som hyresvärd som säger upp avtalet.

Det enklaste sättet att göra detta på för din del är att skicka uppsägningen i ett rekommenderat brev till din inneboende, 12 kap. 8 § st. 4 JB. Då anses uppsägningen vara gjort det datum då avsändaren får postkvittot.

Skulle din inneboende inte vilja flytta ut efter uppsägningstiden har gått ut kan du använda dig av Kronofogden som kan hjälpa dig med avhysning.

Sammanfattning

Du har rätt att säga upp kontraktet med en inneboende utan att ha någon direkt anledning till det eftersom denne inte har besittningsrätt till bostaden. Den enklaste vägen är att sända ett rekommenderat brev till din inneboende där du meddelar uppsägningen. Flyttar inte inneboende efter 3 månader kan du använda dig av Kronofogden för att få hjälp med avhysning.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare