Hur går man till väga för att begära ensam vårdnad?

Hej jag och min exmake har gemensam vårdnad av vår 2-åriga dotter. Men han vill inte att hon ska bo hos honom varannan vecka och vill bara passa henne hemma hos mig (vilket innebär att jag måste bo någon annan stans en gång i veckan) då han bor i kollektiv och säger att han inte kan ha henne hos sig då rummet han hyr är litet. Jag har allt ansvar över vår dotter emotionellt och ekonomiskt och har haft det sen dag ett. Vad kan jag göra? Denna situation är inte hållbar längre. Kan jag kräva att hon bor hos honom med alternativt begära ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar det finns det antingen en dom eller ett avtal om att du och din exmake ska ha gemensam vårdnad om er dotter. Av din fråga har jag svårt att utröna om det i domen/avtalet är bestämt att dottern ska bo varannan vecka hos respektive förälder eller om detta upplägg är det som du önskar fanns. Mot denna bakgrund kommer jag svara allmänt på hur du kan gå tillväga för att få till det upplägg kring vårdnaden som du vill ha.

Ansöka om ändring av vårdnaden i domstol

Regler om vårdnad, umgänge och boende finns i 6 kapitlet i föräldrabalken (FB). Som grundläggande utgångspunkt gäller att vid alla beslut som rör barnets vårdnad, umgänge och boende så ska vad som är bäst för barnet vara avgörande. Även barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna betonas särskilt, 6 kap. 2 a § FB. Det är inte föräldrarnas vilja att ha en viss typ av vårdnad eller umgänge som är avgörande, utan vad som är bäst för barnet i den enskilda situationen.

Det är fullt möjligt för dig att vid domstol ansöka om ensam vårdnad, 6 kap. 5 § FB. Detta gäller även om det redan skulle finnas en dom om gemensam vårdnad. Det finns nämligen inga begränsningar för hur många gånger man kan ansöka om att vårdnaden, umgänget eller boendet ska förändras. Är du inte nöjd med hur vårdnadssitautinen ser ut just nu, kan du alltså ansöka om ensam vårdnad. Skulle din exmake i samtidigt ansöka om ensam vårdnad för sin del är det dock inte möjligt för domstolen att besluta om gemensam vårdnad på nytt, 6 kap. 5 § FB.

Även om du skulle få ensam vårdnad om barnet gäller dock som utgångspunkt att barnet har rätt till umgänge även med den andra föräldern, 6 kap. 15 § FB. I din situation är detta kanske det bästa alternativet, att du har ensam vårdnad då du verkar ta det största ansvaret för barnet, men att barnet även får tillfälle att umgås med sin pappa.

Försök få till ett samarbetssamtal innan du vänder dig till domstol

Ett tips i din situation är att kanske i första hand vända dig till familjerättsenheten i din hemkommun. De kan bistå med hjälp att medla mellan dig och din exmake angående frågan kring vårdnad, boende och umgänge genom så kallade samarbetssamtal. Samtal kan kanske vara en bättre ände att börja i än att direkt ansöka om ensam vårdnad, eftersom du verkar vara öppen för alternativet att din dotter även ska kunna bo hos hennes pappa. Det kan även vara smidigare och gå fortare än att direkt ansöka om ensam vårdnad i domstol. Detta handlingsalternativ kräver dock att din exmake är villig att medverka vid samarbetssamtalet. Är han inte villig att medverka vid samtal får du istället gå vägen via domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alice BaumRådgivare