FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/07/2021

Hur går en rättegång till

Hej! Jag är 16 år och kommer bli 17 i år. I juni var jag och en vän som jag nu inte har kontakt med på väg till Coop på lunch rasten när vi väl var på väg så sa hon till mig att vi skulle stjäla och jag kände ett tryck över att inte säga nej så jag hände med på det. När vi var i butiken tog jag alla varor och gick till snabb kassan. Jag skannade ett par varor och sedan tog ner resten av varorna i en påse. varorna jag hade i påsen var ett värde på ungefär 170 kr medans min vän blev tagen med varor på ungefär 600 kr så de blir tillsammans ungefär 770 kr men på polisförhöret så berättade jag sanning och det jag sa blev för det mesta sagt av säkerhetsvakterna medans min väns berättelse ofta ändrades och hon sa att allt var mitt initiativ och att hon inte visste vad som hände dock så såg man att hon vid snabbkassan var fullt medveten vad som hände. Jag ska till tingsrätten den 27 denna månaden och har aldrig varit där så vad händer nu?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag har uppfattat din fråga så att du undrar hur en rättegång går till. Jag vill först tydliggöra att jag inte kan svara på om du/ni kommer dömas för ringa stöld (jfr. 8 kap 1 och 2 §§ Brottsbalken), utan det komma domstolen avgöra.

Det som kommer hända är att domstolen kommer få höra på era versionen av händelsen, samt eventuella vittnen och bevisupptagning (exempelvis video, bild, kvitto, etc.) och sedan får även ni uttala er om det är något ni vill tillägga i slutändan. Sedan avgör domstolen om ett brott har begåtts eller inte. Jag skulle varmt rekommendera att kolla in denna sida (här) som har en video som förklarar hur en rättegång går till och vilka parter som finns, samt domstolens egna hemsida som förklarar hur en huvudförhandling går till (här). Kan nämna att i och med att det är ringa stöld kommer en offentlig försvarare inte utses eftersom en offentlig försvarare förordnas om det aktuella brottet har fängelse i 6 månader som lindrigaste påföljd (21 kap. 3a § Rättegångsbalken). Ringa stöld regleras i 8 kap. 2 brottsbalken. Där stadgas att straffskalan för ringa stöld är böter eller fängelse i upp till sex månader.

Det kan vara bra att veta att brukar oftast finnas vittnesstödjare i tingsrätten som kan förklara och berätta hur det kommer gå till och svara på frågor som du har. Dessutom burkar domaren ofta tala om ordningen och vad som kommer att hända etc.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare