FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/11/2018

Hur går en bodelning till när skulderna överstiger tillgångarna för båda makar?

Hej, jag och min fru har ansökt om skilsmässa och vi vill genomföra bodelning direkt under väntetiden.

Vad händer och hur gör man om netto tillgången för båda personerna i relationen är minus, dvs skulderna är mycket större än tillgångarna?

Jag tolkar det som att det inte finns något att bodela, men bevisligen har vi tillgångar i form av möbler, TV etc.

Hur ska man tänka här?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Äktenskapsbalken (ÄktB).

I en bodelning ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna

Huvudregeln är egentligen att man genomför en bodelning först efter det att skilsmässan har gått igenom. Detta faktum hindrar dock inte er att göra en bodelning redan under betänketiden. En bodelning ska därför ske när någon av makarna ansöker om det, vilket jag uppfattar det som att ni redan har gjort (ÄktB 9 kap 1 och 4 §). I bodelningen ska allt giftorättsgods delas mellan er. Giftorätten innebär att makarna har rätt att få ta del av varandras egendom (ÄktB 10 kap 1§).

Enskild egendom ingår inte i bodelningen

När man räknar ut hur mycket giftorättsgods som finns, så får man först se till den egendom som finns i äktenskapet. Då räknas alltså all den egendom som inte är enskild egendom, och som därför inte ingår i en bodelning mellan makarna (ÄktB 7 kap 1 §) Egendom kan vara enskild egendom genom t.ex.ett äktenskapsförord, ett testamente eller genom en gåva med villkoret att gåvan ska vara den som tog emot gåvans enskilda egendom (ÄktB 7 kap 2 §).

Makarnas giftorättsgods läggs ihop för att sedan delas lika mellan dem

När bodelning genomförs så ser man med andra ord till hur mycket giftorättsgods som finns, och man räknar sedan ihop värdet av denna egendom. Värdet för exempelvis era möbler, TV etc. räknas därför in i beräkningarna om hur stora era tillgångar är redan från början, förutsatt att det räknas som giftorättsgods. Eftersom att du inte har nämnt att ni har någon enskild egendom, så kommer jag i fortsättningen av mitt svar att utgå från att den egendom som finns är giftorättsgods. Man lägger sedan ihop värdet av ert respektive giftorättsgods, för att sedan dela detta lika mellan er. Ni kan dock innan det att ni lägger ihop ert respektive giftorättsgods dra av eventuella skulder, men jag kommer att förklara den processen mer ingående nedan (ÄktB 10 kap 1-3 §).

Varje make ansvarar för sina egna skulder

En annan huvudprincip som finns är att varje make själv bestämmer och ansvarar för sin egen egendom och sina egna skulder (ÄktB 1 kap 3 §). Detta innebär att du och din fru själva ansvarar för era egna skulder.

Varje make får innan det att makarnas giftorättsgods räknas samman vid bodelningen och delas först räkna av eventuella skulder som finns. Jag ska ge ett exempel: A har giftorättsgods värt 100 000 kr och skulder för 60 000 kr. A får då räkna av 60 000 kr (100 000 - 60 000 = 40 000 kr). A kan då gå in i bodelningen med ett giftorättsgods värt 40 000 kr, efter det att skulderna har räknats av. Det är dock endast de skulder som fanns vid tidpunkten då ni skickade in ansökan om bodelning, som får räknas av. Om skulden istället rör enskild egendom (och alltså inte rör giftorättsgodset som sen ska komma att delas), så ska skulden dock först och främst försöka räknas av mot eventuell enskild egendom (ÄktB 11 kap 2 §).

Om tillgångarna inte täcker tillgångarna så behöver ingen bodelning göras

Om tillgångarna som finns inte täcker skulderna, så räknas tillgångarna vid en bodelning som 0 kr. Summan av både ditt och din frus giftorättsgods blir då med andra ord 0 kr, vilket resulterar i att det inte finns något att dela mellan er i en bodelning. Tanken är då att den egendom som varje part har ska kunna användas för att betala dennes skulder.

Sammanfattning

Vid en bodelning är det alltså giftorättsgodset som ska delas mellan makarna. För att räkna ut giftorättsgodset så räknar man ut det sammanlagda värdet av den egendom varje part har, för att sedan lägga ihop den summan och sedan dela den lika mellan parterna. Innan det att giftorättsgodset läggs ihop och delas så kan man dock räkna av de skulder man har mot giftorättsgodset. Om skulderna då överstiger de tillgångar man har så säger man istället att det inte finns något att dela, summan blir med andra ord 0 kr. Du och din fru har ingenting som behöver delas i en bodelning mellan er, eftersom att ni båda har skulder som överstiger era tillgångar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du fortfarande skulle ha några funderingar så är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Du kan också kontakta våra duktiga jurister på info@lawline.se för mer ingående hjälp i frågan.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare