FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2023

Hur går det att säkerställa att alla tillgångar räknas med vid bodelning?

Hej, Hur kan man säkerställa att alla tillgångar kommer med vid en bodelning vid skilsmässa? Finns det en risk att något kan undanhållas, t.ex. konto i annan bank än den vi använder gemensamt?

Lawline svarar

Hej!

Jag tolkar det som att din fråga tar sikte på hur det går att säkerställa att samtliga av makarnas tillgångar inkluderas i en bodelning vid skilsmässa. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till bestämmelser som återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad ska ingå i en bodelning?

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, vilket innebär all egendom som inte är enskild egendom (10 kap. 1 § och 7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan uppkomma genom exempelvis arv, testamente eller äktenskapsförord (7 kap. 2 och 3 §§ ÄktB)

Huvudregeln är att bodelning ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som gäller dagen då äktenskapsskillnad väcks (9 kap. 2 § ÄktB). Detta är den s.k brytdagen och innebär alltså att det är dagen då ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten som ligger till grund för vad som ska ingå i bodelningen, både vad gäller skulder och tillgångar.

Hur går det att säkerställa att alla tillgångar tas med?

Först och främst ska nämnas att makar har redovisningsplikt vad gäller sina tillgångar och skulder från det att talan om äktenskapsskillnad väcks till det att bodelning görs (9 kap. 3 § ÄktB). Redovisningsplikten gäller både giftorättsgods och enskild egendom.

Det är vidare möjligt att ansöka om att tingsrätten förordnar en bodelningsförrättare om makar inte kommer överens om bodelningen (17 kap. 1 § ÄktB). Om den ena maken undanhåller viss egendom från bodelningen, till sig själv eller åt någon annan, kan domstolen på ansökan av bodelningsförrättaren förelägga och döma ut vite (17 kap 5 § ÄktB).

Slutligen ska nämnas att det finns en bestämmelse som syftar till att skydda egendom innan skilsmässan för att motverka att den ena maken minskar sitt giftorättsgods eller ökar värdet på sin enskilda egendom. Om detta sker är maken skyldig att kompensera den andra maken med motsvarande belopp (11 kap. 4 § ÄktB).

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare