FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/09/2021

Hur går bodelning och värdering till för sambor som inte är överens

Separation sambos, äger fastighet 50% var, separerade för snart ett år sedan. Ska nu göra upp om fastigheten. En vill sälja, en vill lösa ut den andra, även oense om värdet.

Vilken tidpunkt gäller för värde av fastigheten?

Om bodelningsförättare måste anlitas, hur kommer borättningsförättaren fram till ett värde?

Behöver båda godta det värdet?

Tvångsbodelning, behöver båda godta det?

Om man har två värderingar från mäklare, finns regler hur man går vidare?

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ni köpte fastigheten för gemensam användning ingår fastigheten i den så kallade samboegendomen (3 § Sambolagen (SamboL)) och omfattas av Sambolagens regler om bodelning (8 § SamboL). För att bodelning ska bli aktuell krävs att någon av samborna begär bodelning. Detta ska göras inom ett år. Av din fråga att döma verkar det som ni har begärt bodelning så jag utgår ifrån det i detta svar.

Värderingsprinciperna är i princip samma som för makar. Utgångspunkten är att det är det värde på fastigheten som den har då den delas som gäller (prop. 1986/87:1 s 159f). Alltså det mest aktuella värdet.

Det räcker att någon av samborna begär en bodelningsförrättare för att denne ska utses. När väl bodelningsförrättaren är tillsatt försöker denne lösa saken på bästa sätt, men hen har möjlighet till det du kallar tvångsbodelning (Se 26 § SamboL som hänvisar till 17 kap. Äktenskapsbalken). Bodelningsförrättaren använder då säkerligen samma princip på värdering som nämndes ovan.

Bodelningsförrättarens beslut kan överklagas (17 kap. 8 § Äktenskapsbalken).

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Franck OlofssonRådgivare