FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/02/2019

Hur gammal bör barn vara för växelvis boende?

Hur gammal måste barnet vara innan pappan kan få ha barnet hos sig 50%?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte stadgat i lag hur gammal ett barn ska vara för att kunna bo växelvis hos sina föräldrar. Detta är således något som föräldrarna får komma överens om. Man brukar dock säga att det är viktigt för små barn (upp till 2,5-3år) att ha ett fast boende, detta för att barn behöver en fast punkt och en fast vuxen att knyta an till. Det är dock samtidigt viktigt att barnet får träffa föräldern den inte bor hos, gärna flera tillfällen per vecka. Du kan läsa mer kring detta och kring lämplig ålder för växelvis boende här och här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare