Hur gå tillväga för att genomföra svärfars sista önskan?

Hej jag undrar lite på hur arv inom vår familj funkar.

Min Svärfar dog och lämnade ett arv åt sin hustru. En tid innan han dog så talade han om till både mig och sin son att vi skulle dela upp arvet efter min makes mamma på 50% alltså hälften var. Vi hade en mycket fin relation jag och min svärfar och han såg mig som en dotter.

Min man har en vuxen dotter innan mig och de har varit ovänner sedan min svärfar dog angående pengar. Hon har sagt att när sin pappa dvs min man dör så kommer hon göra allt för att sätta mig på bar backe. Vi hittar inget skrivet avtal bland mina svärföräldrars papper men min man vill upprätthålla sin fars önskan. Hur kan vi gå till väga? tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att ni vill upprätthålla din svärfars önskan om att du och din make ska dela lika på din svärfars kvarlåtenskap. För att arvet ska fördelas på ett annat sätt än enligt lag krävs ett testamente. Då det framgår att ni inte hittar något testamente går din svärfars önskan tyvärr inte att genomföra.

Vad gäller din makes dotter från ett tidigare förhållande rekommenderar jag er att skriva ett testamente för att du inte ska "stå på bar backe" om din make skulle gå bort. I ett testamente kan din make testamentera bort all sin kvarlåtenskap, med förbehåll för laglotten som är 50% av all kvarlåtenskap. Vill ni ha hjälp med att upprätta ett testamente kan ni kontakta våra jurister här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare