FrågaFAMILJERÄTTGod man30/10/2018

Hur gå tillväga för att bli god man åt vuxet barn?

Hur gör jag för att bli en god man till min vuxne son som har diagnosen AD/HD och inte kan sköta sin ekonomi själv pga. att han är mycket impulsiv . Han har haft 2stycken förut men det fungerar inte så nu är han utan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar hur du ska gå tillväga för att bli god man åt din son. I mitt svar kommer jag först att redogöra lite allmänt för hur en god man utses och sedan ge dig råd för vad du kan göra nu. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om hur en god man utses blir föräldrabalkens (FB) 11 kap. tillämpligt.

Hur utses en god man?

Utgångspunkten är att en person på grund av sjukdom eller liknande förhållande som behöver hjälp att sörja för sin person ska tilldelas en god man av rätten, se FB 11 kap. 4 §. Det krävs även att personen samtycker till att få en god man, se FB 11 kap. 4 §. Den som ska utses till god man ska vara en rättrådig, erfaren och en i övrigt lämplig person, se FB 11 kap. 12 §. Rätten är alltså skyldig att kontrollera en potentiell god mans lämplighet innan denne tillsätts. Ifall personen som ska få en god man tilldelad sig föreslår en viss person är utgångspunkten att den föreslagne personen ska tilldelas uppdraget om hen är lämplig och villig att bli god man. Både personen själv och dennes närmsta släktingar kan ansöka om att hen ska få en god man, se FB 11 kap. 15 §. Det är tingsrätten i den ort där personen som ansöker om en god man, är folkbokförd som är behörig att pröva frågan om tilldelande av en god man.

Vad bör du göra nu?

Det finns alltså goda möjligheter för dig att bli god man för din son, speciellt då rätten i första hand brukar tilldela rollen som god man till släktingar till personen i fråga. Det som krävs är att din son samtycker till att du skulle bli tilldelad rollen som hans god man. Rätten måste även anse att du är lämplig för rollen som god man åt din son. Lämplighetsbedömningen görs olika beroende på vad det är den gode mannen ska hjälpa till med och ansvara för. I detta fall krävs det alltså att rätten anser att du är lämplig att sköta din sons ekonomi, oftast kontrollerar de belastningsregister och ser ifall man har skulder till kronofogden etc. Det du bör göra nu är att först prata med din son och höra så han är okej med att du skulle bli hans goda man. Sedan bör du eller han skicka in en ansökan till tingsrätten i den ort där han är folkbokförd. Oftast finns ansökningsblanketter på kommunens hemsida.

Sammanfattning

Förutsatt att din son samtycker till det så kan du bli god man åt honom. En förutsättning är att rätten finner dig lämplig utifrån vad du ska hjälpa din son med. Du eller din son kan skicka in en ansökan till tingsrätten i den ort där han är folkbokförd. Blanketter för detta finns vanligtvis på kommunens hemsida. Efter att ansökan är inskickad kommer rätten att pröva din lämplighet som god man åt din son och om de finner dig lämplig kommer du bli tilldelad rollen som god man åt honom.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare