FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/06/2018

Hur funkar det med enskild egendom och giftorättsgods vid en bodelning?

Hej.

Jag fick inte svar på min tidigare fråga som löd enligt följande: I min frus och mitt inbördes testamente är halva vår bostadsrätt samt 400 000 kr hennes enskilda egendom (enligt registrerat äktenskapsförord) är.

Fråga: Om jag avlider före min fru och det INTE finns 400 000 kronor på hennes konto, kommer då bodelningen ändå visa att hon har 400 000 kronor mer än dödsboet efter mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tänkte börja med att tydliggöra några begrepp innan jag besvarar själva frågan. Det är i detta fall värt att separera begreppen registrerat äktenskapsförord, inbördes testamente samt bodelning och dödsbo.

Lite kort om de olika termerna

Inbördes testamente är något som kan vara effektivt i vissa relationer, exempelvis samborelationer etc. men för gifta par så finns en redan en arvsrätt för den efterlevande maken. Där denne ärver sin döde makes egendom, dock med fri förfoganderätt och inte full äganderätt. Detta innebär att personen kan använda tillgångarna på alla sätt förutom att ge bort betydande delar samt testamentera vidare detta. Tanken är att maken ska kunna klara sig men att tillgångarna ska gå till den först dödes arvingar när efterlevande make avlider.

Registrerat äktenskapsförord är något som i denna fråga har stor betydelse. I denna så får ni som makar själva bestämma vad som ska vara en del av giftorättsgodset och det som är enskild egendom. Det som är giftorättsgods kommer att delas upp vid bodelning. Enskild egendom är något man inte delar med sin make i giftorättsgodset.

Bodelning är något som sker antingen vid skilsmässa eller dödsfall. Det en make, eller dödsboet efter en make, äger efter en bodelning är sin del av giftorättsgodset samt det som är dennes enskilda egendom.

Så om jag förstår din fråga rätt så handlar det om scenariot där din frus konto inte har 400 000kr vid bodelningen. Det man brukar dela upp i äktenskapsförord är exempelvis bankkonton, saker, andelar i fastigheter etc. Det som ni stadgat i äktenskapsförordet är att 400 000 kr är hennes. Pengarna kan hon spendera lite som hon vill och de kan ändra i värde. I 7 kap 1§ äktenskapsbalken (ÄB) finner vi huvudregeln på området. Att en makes egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom. I 7 kap 2§ ÄB så finner vi vad som är enskild egendom. I första punkten stadgas att något kan vara enskild egendom till följd av äktenskapsförord. I sjätte punkten stadgas att enskild egendom är även sådant som träder i dess ställe. Så oavsett vad som hon spenderar dessa pengar på (eller om de bara ligger på banken och samlar ränta) så är de hennes enskilda egendom. Här kan jag starkt rekommendera att hon placerar dessa på ett separat konto så det blir lättare att hålla ordning på detta vid eventuell bodelning.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är din fråga hur det ser ut vid vid bodelningen som sker vid din bortgång. Kring just detta så skulle hon ha 400 000 kr i enskild egendom som inte kommer vara med i giftorättsgodset vilket är det ni delar på. Allt detta brukar man skriva ner i bodelningen så det blir tydligt.

Jag hoppas detta besvarar din fråga

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare