Hur fungerar uppsägningstiden?

Jag är bor i en andrahandsuthyrd ungdomslägenhet. Kontraktet är tillsvidare och skrevs 11/8 2017. Jag har tre månaders uppsägningstid. Ifall jag tänker på att flytta ut, när måste jag i så fall meddela det till min hyresvärd och säga upp senast?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du ska säga upp lägenheten 3 månader innan du vill sluta betala hyra och flytta ut senast vid utgången av den sista månaden du betalat för (4 § hyreslagen.). Du kan säga upp lägenheten när du vill.

Detta innebär att om du säger upp kontraktet på din lägenhet den 31 oktober ska du betala hyra för november, december och januari, vilket innebär att den sista hyran du ska betala är i slutet av december, förutsatt att du betalar hyra i förskott vilket är det vanliga. Då har du rätt att bo kvar till och med 31 januari.

Om du säger upp lägenheten den 1 november ska du betala hyra för december, januari och februari. Sista betalningen du ska göra är då i slutet av januari (för februari). Senast den sista februari ska du då flytta ut ur lägenheten. Detta gäller oavsett när i november du säger upp kontraktet på lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare