FrågaSKATTERÄTTÖvrigt01/05/2017

Hur fungerar pensionen?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Man kan säga att pensionen består av tre delar: Allmän pension, tjänstepension och privat sparande.

Den allmänna pensionen är den del av pensionen du tjänar in när du jobbar, studerar eller är hemma med små barn. Pensionen baseras på din livsinkomst och beror på flera saker – hur länge du arbetar, hur mycket du tjänar och hur det går för dina premiepensionsfonder och för Sveriges ekonomi.

När du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal betalar din arbetsgivare in pengar till din tjänstepension. Om du har jobbat inom olika avtalsområden kan du ha mer än en tjänstepension.

Privat sparande är den del av pensionen som du själv kan spara till, utöver den allmänna pensionen och tjänstepensionen. Det är bra att själv spara för att ha en buffert när du går i pension och det finns många olika sätt att spara på.

Mitt bästa tips till dig är att gå in på Pensionsmyndighetens hemsida för att se vad som påverkar och hur just din pension ser ut. Här finner du även all information du kan tänka dig avseende just pensionens alla olika delar och annat.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga,

Vänligen

Stina JanssonRådgivare