Hur fungerar myndighetens utredningsansvar?

Officialtprincipen eller utredningsskyldigheten ?? Myndigheten upplyser mig: beslutet fattat maskinellt Undrar Utredningsskyldighet behöver inte följas ? När jag påpekar bristen – som jag tror föreligger Bli svaret: Skäl att ändra beslutet enl 38 § Förvaltningslagen fattas? Är det sant ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är förvaltningslagen (FL). Jag kommer i mitt svar redogöra för vilken utredningsskyldighet myndigheter har enligt officialprincipen, samt under vilka förutsättningar en myndighet kan komma att ändra ett fattat beslut.

Myndighetens utredningsansvar

Utredningsansvaret framgår av 23 § FL som stadgar att en myndighet ska se till att ett ärende blir utrett i den omfattning som dess beskaffenhet kräver. Beroende på vad ärendet handlar om, kan alltså utredningsansvaret komma att variera. Vidare, får ett beslut enligt 28 § FL fattas automatiserat, vilket myndigheter kan använda sig av när det gäller beslut av enklare slag som inte kräver en omfattande utredning.

Ändring av beslut

Myndigheten ska ändra ett beslut som den har meddelat om beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende, till exempel på grund av att det tillkommit nya omständigheter. Beslut ska även ändras av myndigheten om det kan ändras snabbt och enkelt utan  att det blir till nackdel för enskild part. Detta enligt 38 § FL

Sammanfattningsvis kan sägas att myndigheter har ett utredningsansvar, men hur stort det är beror på ärendet och kan därför variera. Är det ett enkelt beslut får beslutet fattas automatiserat av myndigheten. För det fall beslutet är uppenbart felaktigt har myndigheten en skyldighet att ändra det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare