Hur fungerar LAS semidispositivitet?

Vad är fördelarna respektive nackdelarna för oss anställda att LAS är semidispositiv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om arbetsskydd (LAS) har olika typer av dispositiv i olika paragrafer enligt dess 2§, men semidispositivitet är huvudregeln.

Att en lag är semidispositiv brukar innebära att den bara kan frångås till fördel för den svagare parten, i fallet med LAS är det arbetstagaren. Hela lagen är som sagt inte semidispositiv. Först gäller att den är underordnad annan lag, sedan är den som huvudregel semidispositiv. Från denna semidispositivitet finns undantag. Ett undantag är att bestämmelser i LAS kan åsidosättas oavsett om det är till för- eller nackdel för arbetstagaren om det göras genom kollektivavtal.

Fördelen med en semidispositiv lag är att den svagare parten alltid har ett skydd. Det som vissa kan se som en nackdel är att det inte går att göra eftergifter i vissa frågor i en förhandling för att få fördelar på andra håll eftersom en miniminivå är garanterad och tvingad från lagen. Dock som tidigare sagt är kollektivavtalen delvis undantagna från semidispositiviteten och efter som att mycket förhandling sker just genom kollektivavtal är detta sällan aktuellt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare