Hur fungerar laglott, arvslott och arvsrätt?

Jag 60+, bror och min syster 70+ år, har en åldrig mor. Vi har haft ett tredje syskon, vår mot har haft tre barn. Det tredje barnet är avlidet och har två efterlämnade barn. Min syster och jag tar hand om, hjälper på olika sätt och försöker träffa vår mor så ofta vi kan på äldreboendet. Nu tycker vår mor att hon vill först och främst gynna oss två av den anledningen. De två barnbarnen besöker nästan aldrig sin farmor och gör ingenting för henne. Hur fungerar det här med laglott, arvslott och bröstarvinge juridiskt när vår mor dör? Har hon rätt att - så länge hon lever - se till så att vi två barn får merparten av hennes tillgångar? Vår mor har nu skrivit på en Fullmakt så att jag och systern kan hantera hennes tillgångar på banken. Hon har ca 1 miljon totalt på olika konton i dagsläget. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag ska besvara din fråga så gott jag kan.

Aktuell lagstiftning är ärvdabalken (hädanefter förkortat ÄB).

Arvsrätt
Enligt ÄB 2kap 1§, så har barnen prioriterad arvsrätt. Om ett barn inte finns vid livet, ska barnets barn ha rätten att ta stället. Det innebär att din mors barnbarn har samma rätt som du och din syster att få arv. Däremot så ska det inte delas på så vis att alla fyra får samma belopp, utan tillgångarna ska delas i tre eftersom barnbarnen tar din bortgångna syskons plats.

Laglott
Din mor nämner att hon vill helst ge alla tillgångar till dig och din syster. Hon kan därför välja att testamentera bort allting till dig och din syster. Det är vid dessa situationer som laglotten spelar roll. Enligt 7kap 1§, ska laglotten innehålla hälften av arvslotten. Arvslotten är hela berättigade beloppet som man egentligen skulle få. För att få ut laglotten måste din mors barnbarn påkalla jämkning senast sex månader efter de fick ta del av testamentet. De kommer därför alltid ha rätt till sin laglott om de påkallar jämkning.

Ett räkneexempel:
Om din mor testamenterar bort alla hennes tillgångar till dig och din syster så ska ni få 500 000 kr var. Men om barnbarnen påkallar jämkning så kommer de att få ut hälften av deras arvslott (laglotten). Deras arvslott är en tredjedel av din mors tillgångar (1 000 000/3 = 333 000 kr). Hälften av 333 000 kr är 166 500 kr. De får därför dela på 166 500 kr medan du och din syster får resterande 165 500 kr att dela på.

Detta är förutsatt att de påkallar jämkning. Det finns alltid möjligheter att de inte gör det inom 6 månader vilket lämnar dig och din syster med hela arvet.

Jag hoppas jag har kunnat förklara hur arvslott, laglott och arvsrätt går till.

Har du ytterligare frågor kan du ta kontakt med våra jurister, är du intresserad av detta så hör av dig till Binh.Tran@Lawline.se så återkommer vi med en offert.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare