Hur fungerar gränsdragningen för ringa narkotikabrott?

Hur fungerar gränsdragningen för ringa narkotikabrott? Finns det en lista på hur mycket man kan ha på sig/hemma av olika preparat innan det kategoriseras som diverse allvarlighetsgrad, eller beror graden på andra omständigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka omständigheter det är som avgör om ett narkotikabrott ska klassas som ringa.

Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen. Vid bedömning av om ett narkotikabrott ska anses vara ringa ska man kolla på mängden som du skriver, men man ska även ta hänsyn till andra omständigheter. Vid bedömningen ska man kolla på:

Arten. Exempelvis så anses cannabis ofta vara ringa, medan heroin och kokain sällan gör det.
Mängden. Mängden som krävs för att brottet ska anses vara av normalraden beror på vilken narkotika det rör sig om. Exemplevis har gränsen för cannabis ansetts gå vid 50 gram. Under 50 gram har det varit ringa narkotikabrott, 50 gram eller mer har ansetts vara narkotikabrott av normalgraden.
Övriga omständigheter. Detta kan exempelvis vara om det kan antas att personen som innehaft narkotikan har haft den i syfte att sälja istället för eget bruk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare