FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/02/2022

Hur fungerar fullmakter och hur bör dessa utformas?

Hej,

Vår son flyttar utomlands (icke-EU land) på minst 1 år och vill att vi sköter hans affärer under tiden, såsom

- uthyrning av lägenhet (godkännande av hyresvärden finns)

- köp/försäljning av aktier och/eller fonder på Avanza. Behövs en fullmakt vid varje affär, eller räcka det med en generell tidsbegränsad fullmakt?

- betala räkningar

- Kontaktar med banken/skatteverket osv

Måste fullmakt innehåller vissa bestämda fraser eller räcker det med ett brev från honom.

Behövs en särskild fullmakt till varje mottagare?

Han skall flyttar inom kort så jag vore väldigt tacksam för snabbt respons.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder det avtalsfrihet vilket innebär en huvudregel om att avtal får ingås hur som helst. En fullmakt är ett typ av avtal, och hur ett sådant ska förstås regleras särskilt i 2 kap. Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL). Med detta sagt är det helt fritt och upp till er son att bestämma hur han vill utforma fullmakten.

Det finns alltså inget som hindrar att han skapar en tidsbegränsad och "total" fullmakt som ger dig både behörighet och befogenhet att i alla avseenden vidta rättsliga åtgärder för hans räkning. Däremot finns det å andra sidan ingen skyldighet för andra parter, t.ex. Avanza eller hyresvärden att godta en sådan fullmakt om de inte anser att det i tillräcklig grad går att etablera hur omfattande fullmakten är och vad den de facto avser. Därför är det klart att rekommendera att din son författar tydliga och skriftliga fullmakter för varje affärstransaktion, eller åtminstone för varje affärstyp (t.ex att generellt betala en viss typ av räkningar), separat för varje avtalspart som han vill att du ska vara i kontakt med för hans räkning.

Vad gäller utformningen av en fullmakt bör det klart framgå att rättshandlingen utgör en fullmakt. Det bör vidare framgå att han är fullmaktsgivare och att du är fullmaktstagare samt vilka saker som du har behörighet och befogenhet att göra för hans räkning. Avslutningsvis rekommenderas även att ni båda signerar fullmakten, anger hur länge den ska gälla och tidsstämplar dagen för fullmaktens ingående samt anger er ort. Gör ni detta så finns det väldigt små marginaler för tredje man att misstolka vad fullmakten omfattar och skapar därför liten risk för att denne inte godtar fullmakten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline, vi hjälper gärna dig och din son med författandet av en fullmakt om det skulle behövas!

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare