Hur fungerar förskott på arv?

Har ett hus, enskild egendom, äger 100%. Frånskild,

Förvärvade huset 1974 som gåva av min far.

Har två barn, 25 resp 28 år gamla.

Kan jag ge mina två barn, mina enda bröstarvingar, 25% var av min fastighet som förskott på arv?

Tanken är att de ska kunna använda sina resp andelar som säkerhet vid lån, båda söker egen bostad och har fast inkomst men inga säkerheter i övrigt och båda är ensamstående.

Eller är det bättre att ge dem 25% var som gåva?

Vilka avgifter/skatter skulle det medföra att ge som gåva resp förskott på arv?

Det lär ju inte bli några problem den dag de ska ärva mig, eftersom jag inte har några andra arvingar överhuvudtaget och de ska ärva hälften var.

Fastighetens taxeringsvärde är 3.150.000 och jag har egna lån på c:a 950.000 kr på huset, i övrigt inga skulder.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Vad lagen säger

Först ska nämnas att vi inte har någon gåvo- eller arvsskatt i Sverige.

När man ger en gåva kan man inte direkt välja om det ska ses som en gåva eller som förskott på arv. Det som kan hända är att om det finns andra arvingar som inte får del av gåva kan gåvan påverka arvskiftet och då anses som förskott på arv, till viss del oberoende om det var meningen eller inte. I ditt fall är inte detta något problem och därför inget du behöver tänka på.

Slutsats

Du kan alltså bara ge dina barn deras del utan att undra över hur det kommer att påverka arvet eftersom de får lika stora delar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare