Hur försäkra sig om samägande av husbil?

Jag och min särbo har köpt en husbil ihop.

Bilen står skriven på mej.

Hur gör vi för att vi på papper som är juridiskt bindande ska äga hälften var?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I vägtrafikregistret finns endast uppgifter om en ägare per fordon, i detta fallet du. Att du är den registrerade ägaren innebär ett visst antagande om att du äger den även civilrättsligt; registret innebär dock inte att du på något vis är bunden till att vara ensam ägare.

Jag antar att du med att ni köpt husbilen "ihop" menar att ni betalat hälften, eller i varje fall någon andel, var. Det finns inga formkrav vid reglering av ägandet av en bil. Om det framgår av köpehandlingen att ni båda betalat bilen räcker detta för att bryta antagandet om att bilen är din; köpehandlingen bevisar civilrättsligt att ni äger husbilen till den andel ni betalat den vid köpet. Om ni betalat olika mycket eller om en av er inte betalat något alls och ni vill äga bilen till hälften var kan ni enkelt reglera detta genom att upprätta ett överlåtelseavtal. Detta kan göras hur ni vill eftersom inga formkrav finns, men jag rekommenderar att ni upprättar ett avtal där det framgår att den av er som äger bilen/den större andelen av bilen överlåter en del av sitt ägande som är så stor som krävs för att ni ska äga 50 % var. Det bör även framgå att ingen ersättning utgår med anledning av avtalet och att avsikten med det hela är att ni ska äga lika stora andelar; tydlighet är alltid viktigt vid upprättande av avtal. Avslutningsvis kan det kan vara en bra idé att ni upprättar en kopia var av avtalet så att du och din särbo kan bevisa sitt ägande oberoende av den andra.

Det kan vara värt att ha i åtanke att lagen om samäganderätt kommer gälla för husbilen om inget annat sägs i avtalet. Därför rekommenderar jag att ni läser igenom lagens bestämmelser lite kort så att ni kan avtala bort (lagen om samäganderätt är dispositiv, vilket innebär att ni kan bestämma om och i vilken mån den ska gälla själva genom avtalet) sådant som ni eventuellt inte vill ska gälla för ert avtalsförhållande.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare