Hur formulerar vi våra önskemål i ett testamente?

Vi är gifta, min fru har tre egna barn och jag har två egna barn. Vi har inget äktenskapsförord, men vi har tänkt att skriva ett testamente. Det är ett sätt för oss att försäkra oss om att respektive barn får det de har rätt till, enligt vårt sätt att se det. Dels har vi en del saker i hemmet som hör till den ena eller den andra släkten, dels har jag och min bror ärvt ett fritidshus efter våra föräldrar. Allt det här är sådant som vi vill reglera via ett testamente. Hur formulerar vi det här i ett testamente? Finns det något exempel som vi kan utgå ifrån?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du skriver ett testamente bör du hålla språket enkelt och tydligt så det inte går att misstolka. Det är svårt att ge mer konkreta förslag på formuleringar inom ramen för denna tjänst. Det finns olika mallar att följa på nätet men det bästa är självklart att ta hjälp av en jurist som vet hur olika önskemål ska formuleras samt ser till att all formalia blir rätt. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en av våra jurister här för att få hjälp med att upprätta ett testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare