Hur fördelas sambors egendom vid separation?

Hej,

Jag och min sambo ska gå isär vi äger ett radhus tillsammans.

Han la handpenningen men det finns inga avtal skrivna hur ser mina rättigheter ut här?

Jag har rätt till 50% av vinsten och vi ska dela på möbler osv?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Ni har rätt till hälften var av samboegendomen

Om antingen du eller din sambo begär bodelning vid separationen ska enligt sambolagen er samboegendom delas lika mellan er. (8 § SamboL) Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Radhuset

Eftersom du skriver att ni äger radhuset tillsammans så utgår jag ifrån att ni köpte det för er gemensamma användning. Radhuset räknas då som samboegendom och ska delas lika vid en bodelning. Det spelar alltså ingen roll att det var din sambo som lade in handpenningen och att ni saknar ett avtal, du har rätt till halva radhusets värde vid bodelningen. (14 § SamboL)

Möbler

Samma sak gäller även ert gemensamma bohag, alltså möbler och andra saker ni har köpt för er gemensamma användning i hemmet. Så länge bohaget är förvärvat för er gemensamma användning ska det delas lika mellan dig och din sambo.

Ni väljer själva hur ni fördelar samboegendomen

Ni kan välja själva vem av er som får vilket lösöre och vilka pengar så länge all samboegendom fördelas lika mellan er i slutändan. (16 § SamboL) Om du till exempel går med på att din sambo får mer än hälften vid försäljningen av radhuset har du alltså rätt att kräva mer av lösöret (möbler osv) som kompensation så att den totala fördelningen blir hälften var av samboegendomen.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare