Hur fördelas samboegendomen?

Sambolagen Vi har varit sambo i 1,5 år, vi ska nu separera. Visst är det så att vi delar på det bohaget som införskaffades till den gemensamma bostaden? Inte på det som var och en hade innan. Jag har två barn skrivna på adressen, har dålig ekonomi och har inte råd att köpa nya möbler eller saker, han har inga barn, kan då allt tillfalla mig? (Möbler och inredning)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara frågan kommer jag använda mig av sambolagen (samboL).

Kort om sambors

Ett par är sambo är när de stadigvarande bor ihop, har ett parförhållande och har gemensamt hushåll. (1§ SamboL)

Bodelning

Till att börja med vill jag bara klargöra att en bodelning av samboegendom inte måste ske. Bodelning är när man delar på bohag och bostad. Vid samboskap sker bodelning endast på begäran av någon av samborna (8§ SamboL). Det finns alltså möjlighet att inte följa sambolagens bestämmelser här och fördela bohag och bostad som ni själva kommer överens om.

Vad delar man på?

Precis som du säger delar man på de saker som införskaffats till den gemensamma bostaden för att användas gemensamt (6§ SamboL). Saker som huvudsakligen används för fritidsändamål räknas inte som gemensamt bostad och bohag (7§ SamboL). Gemensamt bostad och bohag är det man delar på vid bodelningen eftersom det är samboegendom ( och 8§ SamboL).

Saker som är köpta innan förhållandet är inte avsedda för gemensamt bruk och kommer därmed att tillfalla den person som köpt den. Om du exempelvis köpt en soffa innan du och din sambo bott ihop eller varit ett par är denna soffan din.

Bostaden

Du har inte skrivit något om bostaden du och din sambo bott i men om den är införskaffad för att ni skall bo där tillsammans skall ni även dela på denna (8§ SamboL). I vissa fall kan även en sambo få överta en hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom om paret har barn. Det kräver att sambon bäst behöver bostaden, bostadens värde skall dock ersättas (22§ SamboL).

Kan allt tillfalla dig?

Om du köpt allt innan ni flyttat ihop för att använda i din egen lägenhet kan alltså allt bli ditt. När en sambo har skulder täcks detta med den gemensamma samboegendomen först och sedan delas resterande värde lika mellan samborna (14§ SamboL). På grund av längden på samboförhållandet och de ekonomiska förhållandena kan den sambon utan skulder få behålla mer av sin egendom (15§ SamboL). Eftersom ni endast varit sambos i 1,5 år skulle detta antagligen passa in på din situation.

Om ni båda kommer överens om att allt skall tillfalla dig går detta bra men det finns ingen lagparagraf som kommer se till att allt tillfaller dig.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Vid fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss här på Lawline eller boka tid med våra jurister (länk).

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare