Hur fördelas samboegendom?

Hej!

Jag och min Sambo ska köpa hus. Då han studerar så vi får inte ett gemensamt lånelöfte, men jag kan få det om jag ansöker själv då jag jobbar heltid och är fastanställd.

Tanken är att jag kommer stå själv på lånet och min sambo betalar hela kontantinsats.

Hur gör vi med fördelningen om vi någon gång skulle gå isär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om samboskap finner vi i sambolagen (2003:376) och där framkommer det att det som ska delas lika på är det som samborna införskaffar för gemensamt bruk, oavsett vilken sambo det är som införskaffar det. Från din fråga tolkar jag det som att det är avsikten att huset införskaffas för gemensamt bruk varav det kommer att räknas som samboegendom vid en eventuell separation. (3 § och 5 § sambolagen) Även lånet som då tas för att täcka inköpet av samboegendomen kommer fördelas lika på vardera sambo. (13 § sambolagen) Ur ett praktiskt perspektiv kommer det alltså vid en eventuell separation bli så att värdet på huset samt värdet på lånet kommer att fördelas lika på vardera sambo, förutsatt att huset är att räkna som samboegendom (13 § och 14 § sambolagen).

Samboavtal

För att egendom ska räknas som samboegendom och därav vara med i en eventuell bodelning krävs det att det har införskattats för gemensamt bruk. Dock finns det i sambolagen möjlighet att helt eller delvis avtala bort bodelningsreglerna och exempelvis undanta fast egendom från sambolagens bestämmelser. Ni kan med andra ord upprätta ett samboavtal mellan er där ni själva bestämmer hur fastigheten ska fördelas mellan er vid en eventuell separation. (9 § sambolagen)

Sammanfattning

Om fastigheten införskaffas för gemensamt bruk så kommer alltså både den och tillhörande lån delas lika på samborna. Dock kan ett samboavtal underlätta vid en eventuell separation om ni skulle vilja fördela fastigheten på något annat sätt än vad lagen möjliggör.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare