Hur fördelas lån och kostnader när samboskap upphör?

Hej !

Jag ska bli sambo och husägare !

Jag tar lån på 2000000 och han lägger in

1000000 kontant , vi delar på alla kostnader .

Vi delar då på amortering samt drift mm

Hur delas detta upp vid en eventuell separation ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Samboegendom

Vid en separation kommer sambor att dela på all samboegendom d.v.s. bostad och bohag som köpts för gemensamt bruk, om ni inte avtalat bort det genom ett samboavtal enligt 9 § sambolagen (SamboL). Som jag förstår det kommer ni att äga huset tillsammans i syfte att använda den gemensamt, i sådana fall kommer den ingå i bodelningen enligt 3 § SamboL. Det som räknas upp i 4 § ingår inte i samboegendomen.

Bodelning

Vid en bodelning kommer först samboegendomen listas och beräknas (SamboL 12 §). I praktiken så skrivs det då upp hur mycket av samboegendomen som du äger och hur mycket som din sambo äger. Från vardera sambo kommer det sedan dras av skulder från själva samboegendomen. Om det finns skulder som inte kommer från samboegendom, utan annan egendom som till exempel en bil, så får dessa skulder endast dras av från samboegendomen om det inte finns tillräckligt stort värde i annan egendom så att skulderna kan täckas (SamboL 13 §). Det som återstår av samboegendomen, efter att avdrag gjorts för att skulderna skall täckas enligt 13 §, ska läggas samman. Värdet därav ska därefter delas lika mellan samborna enligt 15 §. Om du t.ex. äger 75 % av fastigheten och din sambo 25 %, kan ni i ett samboavtal komma överens om att ni delar upp bostaden i förhållande till era andelar d.v.s att du får 75 % av bostadens marknadsvärde och din sambo 25 %. Med andra ord så har samboavtal och 4 § företräde innan 3 §.

Sammanfattningsvis kan jag inte säga hur ni exakt ska dela upp det då jag inte har tillgång till andra tillgångar och skulder ni har, men förhoppningsvis kan ni räkna ut det själva med hjälp av min förklaring. Enligt 3 § ska samboegendomen delas lika, men ni kan avtala bort den regeln i ett samboavtal och därmed avtala om något annat.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen med fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare