FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/08/2018

Hur fördelas giftorättsgods och enskild egendom då make avlider?

Hej! Vad händer med och hur fördelas: den avlidnes giftorättsgods och enskilda egendom mellan hennes bröstarvingar och efterlevande make.

Efterlevande make har enligt bouppteckningen en annan kolumn där det också står efterlevandes makes giftorättsgods och en annan summa står där.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv och förhållandet mellan makar regleras i ärvdabalken (ÄB) och i äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett äktenskap avslutas genom att en av makarna avlider kommer det först att ske en bodelning. Först efter att bodelning skett kommer också arvet att delas upp. Detta framgår av 23 kap 1 § ärvdabalken.

Det som ingår i bodelningen är giftorättsgodset, alltså makarnas gemensamma tillgångar (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Det som inte ska tas med i bodelningen är makarnas enskilda egendom. Enskild egendom är sådan egendom som genom äktenskapsförord, föreskrift vid arv, testamente eller gåva har föreskrivits att endast ska tillhöra den en av makarna (7 kap äktenskapsbalken). I en bodelning utgår man ifrån att egendomen ska delas lika mellan makarna.

Om man varit gift är huvudregeln att all egendom tillfaller den kvarlevande maken, 3 kap 1 § ärvdabalken. Detta innebär att eftersom äktenskapet upphört genom att ena maken avlidit kommer såväl den enskilda egendomen som giftorättsgodset att tillfalla den kvarlevande maken, som innehar egendomen med en s.k. fri förfoganderätt. Detta innebär i sin tur att den delen av giftorättsgodset och den enskilda egendomen som maken fått i arv i princip får förbrukas hur som helst. Det finns dock den begränsningen att maken inte får testamentera arvegodset eller ge bort denna i gåva.

Som jag förstått frågan är summan i den ena kolumnen det som den efterlevande maken ärver efter bodelningen, och således innehar med fri förfoganderätt. Den andra summan är således makens andel efter bodelningen som maken innehar med full äganderätt.

Bröstarvingarna tar del av arvet först när den kvarlevande maken avlidit, genom ett s.k. genom efterarv, alltså först då också efterlevande make avlidit.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare