Hur fördelas ett arv till barnbarn och ny maka?

Hej!

Vi är 4 syskon vars pappa nyligen avled. Han var omgift, de har inga gemensamma barn. När han gifte sig ägde han en bostadsrätt till ett värde av ca. 1miljon kr. Det finns inga pengar på bank eller något större värde i lösöre. Det finns inget äktenskapsförord. Det finns ett testamente. Pappas önskan i detta testamente är att hans barnbarn (10 st.) ska få ärva allt och att hans hustru ska få bo kvar i orubbat bo. Minst 2 av oss syskon kommer att begära jämkning av testamentet. Hustrun har inga ekonomiska tillgångar och kan inte få några lån. Vad händer och hur ser fördelningen ut av arvet ?

Med vänlig hälsning

4 syskon

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska bodelning ske där makarnas egendom fördelas mellan dem (9:1 ÄktB). Alla tillgångar som betraktas som giftorättsgods läggs samman och delas lika. Om bostaden inte var belagd med villkor om att denna skulle vara enskild egendom eller om inget äktenskapsförord där denna undantas från giftorättsgodset finns ska bostaden betraktas som giftorättsgods och ingå i bodelningen (7:1 samt 7:2 ÄktB). Varje make skulle enligt informationen i frågan erhålla 500.000 kr vardera. Kvarlåtenskapen efter er fader blir således 500.000 kr.

Vad händer om barnen jämkar testamentet?

Bröstarvingar, barn till den avlidne, har alltid rätt att minst erhålla sin laglott. Laglotten är hälften av det som skulle tillfallit dem enligt lag. Om ni är fyra bröstarvingar skulle ni enligt lag erhålla 1/4 av kvarlåtenskapen vardera. Laglotten utgör hälften av det nyss nämnda och ni har alltså rätt till 1/8 var av kvarlåtenskapen (7:1 ÄB).

För att erhålla laglotten krävs som du nämner jämkning av testamentet (7:3 första stycket ÄB). Jämkningen är en individuell rättighet, och varje bröstarvinge som vill erhålla sin laglott måste själv påkalla jämkning. Om ni är två syskon som påkallar jämkning kommer ni att få ut er laglott medan de andra två inte kommer att få det.

Hur ska testamentet tolkas?

Regler om hur testamentstolkning finns i 11 kap. ÄB. Testamentet ska ges den tolkning som utgör den avlidnas yttersta vilja.

Att hustrun ska få bo kvar i orubbat bo bör anses utgöra ett saklegat, dvs hon har viss egendom testamenterad till sig. Att barnbarnen ska ärva allt bör tolkas som ett universellt testamentsförordnande (11:10 ÄB). Om samtliga legat inte kan utgå ska saklegat ges företräde (11:3 ÄB).

Eftersom du beskriver att den enda tillgången som finns är bostaden värd en miljon kronor och hustrun ska bo kvar i orubbat bo finns det inte mer att fördela utifrån egendomsförhållandena du beskrivit i din fråga och således inget kvar till barnbarnen. För att besvara din fråga närmare skulle jag behöva mer information om egendomsförhållandena.

Hur får barnen ut sina laglotter?

Som bröstarvingar har ni rätt till era laglotter (om jämkning påkallas). Det är ett företräde framför övriga rättigheter. Värdet får tas från tillgångarna som finns. I första hand tar man från det universella testamentsförordnandet, sedan penninglegat och till sist av saklegaten. Om det finns några fler tillgångar än bostaden ska värdet av era laglotter först plockas från barnbarnens arvsrätt enligt testamentet. Om ni inte får ut era laglotter där får ni ta från saklegatet, dvs bostaden. Ni kan erhålla viss egendom eller så får egendom säljas så ni får ut värdet av den (7:3 ÄB).

Ni kan även om ni vill avstå från ert arv till förmån för efterlevande hustru (3:9 ÄB). I så fall får ni efterarvsrätt i hennes kvarlåtenskap när hon avlider.

Hoppas ni fick svar på era frågor!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare