Hur fördelas ett arv om en sambo dör?

Hej!

Är sambo sedan ca 4 år. Han har 2 utflugna vuxna barn och jag har en hemmaboende tonåring.

Vad gäller om ngn av oss skulle dö? Vem ärver vad. Vi har skrivit samboavtal.

Mvh// J

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De lagar som blir tillämpliga för arv och samboförhållande är ärvdabalken (ÄB) och sambolagen (samboL), och det är dessa lagar jag kommer tillämpa när jag besvarar din fråga.

.

Vem ärver vad?

Först och främst ska sägas att sambor inte har någon rätt att ärva varandra. Detta betyder att om du eller din sambo skulle dö så skulle era respektive barn ärva er: din sambos två barn skulle få dela på arvet från din sambo, och ditt barn skulle få hela arvet efter dig (enligt 2 kap 1 § ÄB).

.

Samboavtalets betydelse i ert fall

Det som skulle kunna ha betydelse vid ett dödsfall i ett samboförhållande är en bodelning mellan er sambos. Ett samboavtal reglerar vem som får vad vid en separation eller dödsfall. En bodelning kan alltså förändra egendomsförhållandena mellan er som sambos och påverka vem av er som får behålla vilken egendom, men har ingen egentlig påverkan på vem som ärver. Det är fortfarande era barn som har arvsrätt efter er. Enligt sambolagen kan den efterlevande sambon begära bodelning. Vid bodelning delas den så kallade samboegendomen upp mellan den efterlevande sambon och den avlidne sambons dödsbo (se 8 § och 18 § samboL). Samboegendomen består av bostad och bohag som ni sambos köpt för att använda gemensamt (se 3 § samboL).

Ett samboavtal kan enligt 9 § samboL innebära att antingen det inte ska ske någon bodelning eller att viss egendom ska undantas från bodelning. Eftersom jag inte vet vad ni avtalat om i ert samboavtal kan jag inte exakt beskriva vad som kommer hända i ert fall. Men i det fall ni avtalat om att det inte ska ske någon bodelning så utgår man från att ni kommer behålla det ni själva äger. I det fall ni undantagit viss egendom från bodelning så kommer den samboegendom som ska ingå i bodelningen delas upp er emellan, innan arvet fördelas på arvingarna.

Jag vill återigen förtydliga att en bodelning innebär en uppdelning av egendom mellan er sambor. Ett samboavtal klargör alltså bara om bodelning ska ske eller inte ske, och om bodelning ska ske så klargör avtalet vad som i så fall ska ingå i bodelningen. Samboavtalet påverkar inte vem det är som får ärva. Det är fortfarande enbart era barn som har rätt att ärva.

.

Önskar ni förändra detta?

Om ni skulle önska att den efterlevande sambon ska få viss eller all egendom när någon av er dör kan ni upprätta ett inbördes testamente. För att ett testamente ska vara giltigt krävs att vissa formkrav är uppfyllda (se 9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄB). Observera att era respektive barn alltid har rätt att få en del av er respektive kvarlåtenskap trots att ni upprättar ett testamente (se 7 kap ÄB).

Eftersom frågan inte uttryckligt beskriver en vilja att förändra det som gäller mellan er sambos så kommer jag inte utveckla möjligheten att upprätta testamente mycket mer i mitt svar. Skulle ni önska att skaffa ett testamente så rekommenderar jag er istället att ta kontakt med en av våra jurister som kan hjälpa er att utforma det precis så som ni vill ha det i just ert fall. Du kan boka tid hos våra jurister här: https://lawline.se/boka.

.

Jag hoppas att svaret varit till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare