Hur fördelas enskild egendom i arv?

Jag har ärvt en större summa pengar av min mamma som enskild egendom. Jag undrar hur just de pengarna fördelas när jag dör? Jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Jag har två särkullbarn sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om enskild egendom finns i äktenskapsbalken (ÄktB) och regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Ett äktenskap får rättsverkningar bland annat i form av att makarna ska dela lika på den egendom de äger i händelse av en bodelning (11 kap. 3 § ÄktB). I en bodelning ingår dock bara egendom som är giftorättsgods, inte enskild egendom (10 kap.1 § ÄktB). Det faktum att egendom är enskild får alltså endast betydelse vid en bodelning. Om makarna inte skiljer sig under äktenskapet får inte egendomen någon särskild betydelse under livstiden bortsett från att den ena maken såklart äger egendomen.

När en person som är gift avlider, kommer en bodelning ske innan arvskifte, för att avgöra hur stora delar dödsboet och den efterlevande maken ska få ut ur boet och därmed också hur stor kvarlåtenskap den avlidne maken har till arvsfördelningen (23 kap. 1 § andra stycket ÄB). I bodelningen kommer inte den enskilda egendomen att räknas med, utan den tillfaller alltid ägaren av egendomen. När bodelningen är gjord är det klarlagt hur mycket respektive part ska få ut ur boet.

Den del av boet som anses tillhöra den avlidne maken (dödsboet) är vad som utgör arvet. Att viss del av den egendomen är enskild spelar ingen roll utan det totala värdet av den egendom som tillhör den avlidne maken är vad som kommer fördelas i arv. Eftersom du har tre barn, kommer dessa tre barn dela lika på din kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB). Det barn du har tillsammans med din make kommer inte få ut sitt arv i samband med din död utan kommer istället få ut detta som efterarv när din make avlidit. Den efterlevande maken kommer således att förvalta ditt barns arv fram till hans död. Särkullbarnen kan få ut sina arvslotter direkt, men har även möjlighet att avstå detta till förmån för den efterlevande maken och istället få ut arvet när den efterlevande maken avlider (3 kap. 9 § ÄB), precis som för ert gemensamma barn.

Att egendomen är enskild har alltså ingen betydelse när arvet kommer fördelas. Vem som ska få vilken egendom kommer dina arvingar tillsammans bestämma, alternativt med hjälp av en förvaltare. Du har förstås även en möjlighet att i testamente bestämma vem som ska få vilken egendom i arvet. Om egendom ska vara enskild även hos mottagaren måste du testamentera även om detta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare