Hur fördelas egendomen när samborna skrivit att sambolagen inte ska gälla?

Hejsan

Min mamma och hennes sambo har en bostad dom äger lika mycket.

Nu ska dom separera och mamma har för ett år sedan renoverat köket för 100 000.

Dom har skrivit att sambolagen inte ska gälla.

Kan hon få ut det hon lagt ut för köket eller delas det lika?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen är dispositiv, den gäller alltså om din mamma och hennes sambo inte avtalat om annat. Eftersom de har skrivit att att sambolagen inte ska gälla så tillämpas inte reglerna kring bodelning som finns i sambolagen.

Din mamma och hennes sambo får alltså dela upp egendomen och den gemensamma bostaden på annat vis än genom hälftendelningsreglerna som finns i sambolagen.

Hur dom väljer att dela upp egendomen och om din mamma kan få ut det hon har lagt ut för att renovera köket är helt upp till dem. Om det är så att de har skrivit ett samboavtal där de har specificerat hur de vill att egendomen ska delas upp så gäller det som står i samboavtalet. Annars beror det helt enkelt på vad de kommer överens om.

Om din mamma och hennes sambo inte hade skrivit att sambolagen inte ska gälla så hade köksrenoveringen räknats som samboegendom. Då skulle de 100 000 kronorna hon betalade för renoveringen delas lika mellan din mamma och hennes sambo vid en bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare